Vital Spirit - Still as the Night, Cold as the Wind

Still as the Night, Cold as the Wind

Genrer:Black metal, Folk metal

Brugervurdering: 5/10 baseret på 1 stemme.

Det rummelige mørke

Black metallen har i løbet af sin levetid virkelig udviklet og transformeret sig. Fra primært at handle om Satan og det onde har vi nu en genre, der fortolker og bearbejder alt fra psykiske lidelser til sociale uretfærdigheder, folkeeventyr og sågar forsøgte etniske udrensninger af indfødte folk. Det sidstnævnte er tematikken og derved den lyriske baggrund for Vital Spirits debutalbum, Still as Night, Cold as the Wind, der netop omhandler Den Lange Vandring –  et forsøg fra USA's side på at udrydde navajofolket i 1860’erne. Men måske black metal-genren med sit fokus på misantropi og melankoli er den perfekte mediator for netop en så tragisk begivenhed?

Black Dead Redemption

For at understrege det underlæggende tema, nemlig konflikten mod det voksende amerikanske imperium og den skrumpende indfødte befolkning, har Vital Spirit valgt at krydre sin sorte musik med diverse westernelementer, der får en til at tænke på Ennio Morricone og hans spaghettiwesternmusik. Og for at understrege hvor bandets egen sympati ligger, skal man da også kun kigge kortvarigt på albummets cover, der viser forhutlede navajofolk, der står i skyggen af San Fransisco de Asís-missionskirken i New Mexico – som jo tydeligt repræsenterer imperialismens tvang: underkast dig vores love, skikke og doktriner, eller dø.

Stilistisk befinder vi os i den mere riffbaserede form for black metal, det man måske kan kalde førstebølgen a la tidlig Bathory, Dissection og Celtic Frost, dog stadig med de upolerede og rå elementer fra den norske bølge som trommer, der lyder som både potter og pander samt våde papkasser, der primært spiller det klassiske Darkthrone ”duka-duka-duka”-beat. Det er der ikke just noget nyt i, men der hvor Vital Spirit formår at skabe sin egen identitet, er ved brugen af de førnævnte westernelementer. Alt lige fra lyden af cikader til westernguitarer, vinden der suser hen over prærien, panfløjter etc. er at finde på albummet – og denne ellers så særegne kombination fungerer faktisk fremragende og giver hele albummet en aura af folkemusik. Selv det instrumentelle nummer ”Saccharine Sky” fungerer derfor udmærket, da det så fint understreger stemningen af prærien, og man nærmest fornemmer solen i øjnene og tørsten i halsen.

Trods de store ideer og det endnu større narrativ er det ikke alle numre på Still as Night, Cold as the Wind, der fungerer som relevante og neglebidende kapitler i sagaen. Trods en spilletid på lidt over en halv time er tiden fordelt på hele otte numre, hvilket ikke helt fungerer, da man sidder med følelsen af, at numrenes længde spænder ben for det søgte klimaks. ”Bad Hand” et er udmærket eksempel, da det nemt kunne have brugt et eller to minutter mere for virkelig at få lov at folde sig ud, hvorimod ”Lord of the Plains” bliver for langt i spyttet. Ligeledes begår Vital Spirit den brøler, at åbningsnummeret er et af de mere anæmiske på albummet. En stærk intro er alfa og omega, hvis lytteren skal blive indfanget, så det er en dum, dum fejl at begå. Men det til trods er der masser af charme og fremragende ideer på albummet, ligeledes er der virkelig gode numre som ”Withering Fire” og ”The Long Walk” (der burde have været åbningsnummeret i stedet for ”Blood and Smoke”), der boltrer sig i både fængende guitarriffs og tonsvis af præriestemning.

Potentiale og skønhedsfejl

Vital Spirit viser med Still as the Night, Cold as the Wind, at de har fat i den lange ende, og at der er virkelig meget potentiale at komme efter. Så trods det at black metal-scenen (og metalscenen generelt) lider af vokseværk samt manglende kvalitetskontrol, har Vital Spirit formået at finde sin egen lille niche – hvilket er imponerende, da den slags tit tager langt længere tid for de fleste bands at finde.

1. Blood and Smoke
  2. Bad Hand
  3. Dawn of Liberty