Tears of Martyr - Tales

Tales

Bæstet er nok for pænt.

Tears of Martyr kommer fra Spanien, og Tales er bandets andet udspil. Tears of Martyr spiller umiddelbart den særlige form for gothic metal, der nogle ganges benævnes "beauty and beast"; altså hvor en ofte meget ren kvindestemme spiller over for growl. Navne som Theatre of Tragedy, Sins of Thy Beloved og Epica er i den forstand oplagte referencer.

Den kvindelig vokal (Berenice Musa) skifter mellem "almindelige" ren kvindevokal og det mere operaagtige. Således er referencen til Nightwish oplagt, men vokalen har ikke helt Tarja Turunens niveau i "opera-området". På den anden side er den kvindelige vokal varieret og rigtig god. Desværre er jeg ikke helt så fascineret af den mandlige vokal. Growlet kunne i min optik med fordel være "dybere" og ligger lidt langt tilbage i både mixet og kompositionerne. Dog skal det anerkendes, at der er en vis variation, som bestemt er klædelig.

Når der sammenlignes med ovenstående bands, så fremstår Tears of Marty ganske poleret. Således minder lyden mig meget om Within Temptation – også med nogle i og for sig velbalancerede keyboard-symfoniske elementer. Videre er ovennævnte "beauty and beast" tilgang ikke så gennemført, idet musikken ikke rigtig følger med vokalvariationerne, som f.eks. Theatre of Tragedy excellerede i. Således skal Tears of Martyr nok snarere sammenlignes med bands som netop Within Temptation og The Gathering – og måske Nightwish.

Musikken udmærker sig med fremtrædende melodiflader fra keyboard, mens guitar og – som nævnt - growl ligger længere tilbage i mixet. Efter min smag bliver det lidt for pænt og mangler kant. Navnlig savner jeg tydeligere modspil til kvindevokalen. Hør f.eks. første sang "The Scent". Andre sange er stærkere på dette punkt, f.eks. det stærke nummer "Vampires of the Sunset Street".

Nu må man ikke tage fejl: Tears of Martyr kan deres kram, og de kan afgjort skære en melodisk og fængende sang. Dette fremstår tydeligt på det atypiske nummer "Ancient Pine Awaits", der er akustisk med clean vokal. Ironisk nok er dette nummer i min bog nok Tales’ bedste. Vokalerne klæder hinanden rigtig godt; nummeret kan måske beskrives som Dead Can Dance møder Avrigus. På pladens sidste reelle nummer, "Wolves And A Witch", fornemmer jeg også, at Tears of Martyr giver sig selv lidt mere plads, og det synes jeg nok, at de bør gøre noget mere.

Tilbage står en anstændig female fronted gothic metal udgivelse til den rockede side. Berenice Musas vokal (og "Ancient Pine Awaits") er i selv værd at investere i Tales for, men resten af den imponerer ikke mig. Men er man til bands som Within Temptaion, The Gathering, Epica og Nightwish, så kan man helt sikkert finde gode øjeblikke på Tales.

1. The Scent
  2. Golem
  3. Mermaid And the Loneliness