Danheim - Herja

Herja

Genre:Folk metal
Antal numre:13

Brugervurdering: 3/10 baseret på 1 stemme.

Et soloprojekt med plads til omsluttende atmosfære

Mike Olsens soloprojekt Danheim er ude med Herja, hvor han beskæftiger sig med nordisk mytologi, gamle danske fortællinger og overleveringer. Der er tale om folk-inspireret musik med dybe og mørke undertoner, hvor det at skabe sine egne billeder, tanker og fortællinger er en del af konceptet. Mike har tidligere været involveret i adskillige elektroniske projekter, lige fra musik til radio.

Danheim bygger videre på en tradition

Danskerne har en tradition for at hylde deres vikingearv, og Mike Olsen slår med Herja følge med traditionen og fortolker blandt andet fimbulvinteren, bersærkergang, fortællingen om Hrungnir, fortællingen om Gungnir og meget, meget, meget mere. Med sine 13 numre er der plads til den ene fortælling og fortolkning efter den anden.

Gennem hele albummet er fortællerstemmen en dyb og tilbageholden stemme, der lige så meget fortæller en historie, som den bidrager til musikken, idet der er tale om strubesang. Alligevel bidrager den til begge dele på samme tid, hvilket giver en naturlig følelse af velvære, når man følger med i historien og samtidig falder i hak med musikkens forløb. På intet tidspunkt overlapper de to aspekter af musik hinanden på en sådan måde, at det virker unaturligt, selvom man udmærket godt ved, at der tale om originale, nordiske instrumenter bearbejdet elektronisk.

Der, hvor jeg synes, at Herja kommer frem med et vigtigt budskab, er der, hvor han rammer de personer, der har sat sig ind i nordisk mytologi og den danske folklore. Hvis man ved, hvad historien om Hrungnir går ud på, eller hvad en fimbulvinter er, så forstår man konceptet og musikken langt bedre. Det hjælper, at man ved, at Thor slog Hrungnir ihjel, efter denne havde drukket sig fuld i Valhalla under et væddeløb mellem hans hest Guldfaxe og Sleipner. Hrungnir bliver grov over for sine værter, og en lang historie kort, ender det med at Thor slår ham ihjel.

Og sådan er det hele vejen gennem Herja. Små henvisninger til historier man finder rundt omkring i folkloren og mytologien, hvor vi danskere kender det meste af historien og kan genkende stemningen. Hvem ved for eksempel ikke, hvad en bersærker er, hvad en fimbulvinter betyder, hvad en skjoldborg er eller hvad der sker med en viking, som ender med at være fej? Alt dette er krydret med fortællinger om, hvad der sker, før lynet kommer, hvad en ulvekriger er og hvordan vise mænd hædres.

En hyldest til det vi var

Herja er med sin historiefortælling med til at skabe opmærksomhed omkring det, vi i norden var; rejsende i fortællinger og tro mod vores guder i mange hundrede år. Herja/dette/musikken er måske endda en måde at få øjnene op for, hvad nordisk mytologi egentlig er og hvad de forskellige fortællinger betyder og kan bruges til.

Som med alt andet, så er fortællingerne sat til fortolkning, og ligesom med musikken her er det op til den enkelte lytter at fortolke og tage det med, som denne kan bruge.

Danheim er for mig en fantastisk levering af en fortolkning af kendte historier, der drager store paralleller til tiden omkring Sorten Muld og deres fortællinger. Her får vi dog en lidt dybere og mørkere version, og hvor Sorten Muld var mere dansevenligt, er Danheim mere filosoferende og reflekterende.

1. Atgeir
  2. Berserkir
  3. Feigr