WOA 2016
WOA 2016 by Nikolaj Bransholm

WOA Metal Battle Århus 2016

Atlas, Aarhus C

Der hærgede en voldsomt torden på Atlas, på en ellers flot og solrig dag

Der herskede en utrolig god stemning i, og omkring Atlas på den fantastiske flotte solskinsdag. Folk havde fundet sig tilrette i græsset ude foran spillestedet, og bajerne blev hældt i halsen med en voldsom hast. To af de dystende bands har hjemsted i Aarhus, og det var tydeligt at se på en stor del af de fremmødtes t-shirts, hvem de var for at støtte. Ud fra Atlas størrelse kunne man betegne fremmødet som godkendt, da det var på den gode side af halvfyldt. Min fokus i aftenens anledning var på de fire dystende bands, så det er det denne anmeldelse kommer til at omhandle. Dørene åbnede kl.18 og en time senere var det blevet tid til aftenens første indslag.

Unseen Faith

WOA 2016

Aftenens konferencier bød første band velkommen, som var Aarhusianske Unseen Faith. Bandet har høstet anerkendelse i det italienske Metalhammer og spiller en heftig omgang Deathcore. Den fem mand store gruppe satte metal festen i gang med et voldsomt intenst og energisk set. Det er altid en kunst at åbne ballet og få folk i gang, men de medbragte tilhængere bidragede i den grad med til at få drengene godt for land. Der blev moshet, headbanget og slået og sparket ud til siderne, til tonerne fra bandets EP Yokebreaker. Der blev ikke sat mange toner forkert hos det velspillende band, og forsangeren gjorde et fornemt arbejde i at få folk med.

Hele bandet bevægede sig heftigt på scenen og arbejde virkelig for at skabe et fedt sceneshow. De tunge breakdowns og den voldsomme vokal fik loftet til at lette sig, og det var en rigtig flot performance og en god start på aftenen.

8/10

Cruelty’s Heart

WOA 2016

Efter en omgang moderne og heftig deathcore, så var der i den grad tale om decideret genre skifte, i form af aftenens andet band, Crulty’s Heart. Her var der tænkt i andre baner for at skabe et fedt og medrivende sceneshow da bandet troppede op i ansigtsmaling, stramme læderbukser og bar overkrop. Bandet har hjemstavn i Roskilde spiller en fandenivoldsk omgang pagan metal. Bandet havde en rigtig god indlevelse og tilstedeværelse, på trods af at forsangeren kom til at råbe Slagelse i stedet for Aarhus. Der blev heldigvis hurtigt tilgivet og de spillede deres set. Forsangerens skrig trængte igennem marv og ben og deres dystre historiske fortællinger blev fortolket på fornem vis.

Der samlede sig en lille gruppe foran scenen og der blev headbanget og festet. Har var ikke så mange bands t-shirts at se, men derimod masserer af bare overkroppe og høj promille i blodet. Det er ikke en genre som jeg normalt hilser velkommen, men efter deres koncert gik jeg der fra med en fornemmelse af at, det var sgu egentlig meget fedt.

7/10

Empire of Doom

WOA 2016

Efter en kort rygepause indfandt jeg mig igen foran scenen, men ikke alle havde fulgt mit eksempel, og det resulterede desværre i at aftenens tredje band måtte sætte i gang, uden det store fremmøde. Folk indfandt sig dog hurtigt, da bandet gik i gang, og heldigvis for det, for dette band havde tænkt sig at spille op til dans. Dette band spiller efter egen betegnelse sludge/punk, men med elementer af hardcore. Særligt var at bemærke den karismatiske og engelsk talende forsanger som i sin væremåde og fremtoning i den grad passer ind under en hardcore generalisering. Jeg havde glædet mig særligt meget til at stifte bekendtskab med dette band, ud fra de ting jeg har set og hørt, men de levede dog ikke helt op til mine forventninger. De spillede et fint show, og deres musik kan der som sådan heller ikke siges noget negativt om.

De havde en god kontakt til de fremmødte og der blev talt flittigt til dem i mellem numrene. Alle midler blev taget i brug, og bassisten gik sågar ned til publikum i tonerne af det sidste nummer. Så alle midler blev taget i brug, men i mine øjne virkede det hele en smugle halvhjertet. Ved ikke om de selv vil give mig ret i at de ikke gav sig 100 %, det føles i hvert fald ikke sådan. Så da aftenens konferencier udbrød, ”Hold kæft hvor var det fedt!”, så spærrede jeg øjnene op. Men det gjorde de altså tilsyneladende, for bandet fra Odense vandt på udebane, og stort tillykke til dem for det resultat.

5/10

Bæst

WOA 2016

At aftenens vinder havde vundet var mere end mirakuløst, set i lyset af aftenens sidste bands show. Det var blevet tid til BÆST, som Unseen Faith også har hjemmebane i Aarhus – og det kunne ses! De fremmødte havde igen indfundet sig, men denne gang helt foran scenen. Bandet er med en voldsom hastighed indtaget den danske metal scene, med deltagelse i denne WOA battle, men ikke mindst også med en flot debut koncert på samme scene, under Royal Metal Fest. BÆST spiller en hård og tung omgang groove-/døds metal. Der var en festlig og løssluppen stemning og forsanger Simon Olsen’s dyriske grovl flåede kødet fra knoglerne på det feststemte publikum.

Ikke nok med at de her drenge de fandme kan finde ud af at spille, så er de også en fornøjelse opleve når de står og headbanger i takt med et kæmpe smil på læberne. De formår i den grad at sætte kog i gryden, hvilket deres medbragte kogte gedekranier også har måtte sande. Der er ingen tvivl om at de nok skal blive til noget, for de vil det virkelig, og de gør det de gør på ekstremt overbevisende manér. Geden blev i den grad barberet, og det var et fabelagtigt punktum for denne aften for mit vedkommende.

9/10

Det var en rigtig god metal aftenen, der bød på forskellige genre, fede shows og fest. Stort tillykke til Empire Of Doom som endte med at tage hæderen denne aften og tilslutte sig i finalen d.14/5 sammen med BÆST, Iotunn og Sunless Dawn.