Trivium by Nikolaj Bransholm
Trivium by Nikolaj Bransholm

Trivium

Train, Aarhus C

Så blev det jydernes tur til at tage imod Trivium, som aftenen inden havde spillet en rutineret indsats i Store Vega. Rutinen var også fællesnævner denne aften, hvor publikum for alvor stod for den helt store oplevelse og for at løfte koncerten op til en fantastisk aften. Shvpes og SikTh stod begge for to overraskende shows – på hver deres måde.

Shvpes

Shvpes by Nikolaj Bransholm

Formen og energien var i top!

Britiske Shvpes var inden denne aften et fuldstændigt ubeskrevet blad i min bog, og formentlig også hos mange af de fremmødte. Bandet indtog scenen, og fra første sekund stod det klart, at der ikke ville blive hvilet på laurbærrene eller gået på kompromis på energien. De havde en fabelagtig indlevelse og var lige det, man havde brug for for at få rystet kulden ud af kroppen og sparket lørdag aften i gang. Når man tænker på, at bandet kun har ét album bag sig, var det imponerende, hvor godt de præsterede og ejede salen.

Der blev startet et par små moshpits i løbet af bandets set, og selvom salen ikke var fyldt på dette tidspunkt, så var stemningen virkelig i top. Forsanger Griffin Dickinson (søn af Bruce Dickinson) hoppede også selv på gulvet for at starte en wall of death og blev måske lidt mere involveret, end hvad der var meningen, men det tog han i stiv arm, og folk var vilde med dette indslag. Det var en rigtig solid performance og et band, jeg klart kan anbefale, hvis man altså ikke er allergisk over for metalcore. Bandets debutalbum hedder Pain. Joy. Ecstasy. Despair, og de sange, som virkelig satte et aftryk denne aften, var ”False Teeth” og ”Skin & Bones”.

7/10

SikTh

SikTh by Nikolaj Bransholm

En rodet oplevelse, der dog havde sine øjeblikke

Jeg havde fandeme glædet mig til at se SikTh, uden dog at have forventningerne skruet alt for højt op. De har produceret noget fandens solidt musik, og det skulle så stå sin prøve denne aften, og det blev på mange måder en rodet oplevelse. Bandets start var nær katastrofalt dårlig og virkede fuldstændigt fantasiforladt og uden engagement. De virkede mest af alt som et band, der ikke rigtig gad spille i den der lille by Aarhus i det der lille land Danmark. De fandt dog heldigvis ud af, at Aarhus skam ikke er en lille flække med stenaldermennesker, som tror, at metal kun er et grundstof. Publikum var tændt, fulde og klar på at høre noget fee’ tråd – som vi siger i Aarhus – så der blev gået til den, og det smittede af på bandet, som kom op i gear.

Koncerten havde sine øjeblikke, hvor bandet greb stemningen fra de fremmødte og byggede videre på den, men det faldt som regel til jorden igen, og så var det, som om de ikke rigtig kunne fange gnisten igen. De kom dog i mål med publikums hjælp. Det var et udmærket show, men som desværre ikke nåede op på et niveau, der var værd at skrive hjem om.

5/10

Trivium

Trivium by Nikolaj Bransholm

Rutineret og skarp performance

Jeg havde set frem til mit gensyn med Trivium, som jeg ikke havde set live siden The Black Crusade Tour i KB Hallen i 2007. Der er sket meget siden dengang, ikke mindst har de fået produceret et par nye albums og indarbejdet noget mere rutine... Ja, og så er de blevet ældre, da forsanger Matt jo nærmest var teenager, da de skød deres karriere i gang. De lagde dog showet ud nogenlunde, som de også gjorde det for 10 år siden, nemlig med introen ”The End Of Everything” efterfulgt af ”Rain” fra albummet Ascendancy, som var det album, der åbnede mine øjne for Trivium, så det faldt i god jord.

Taget i betragtning at der var kæmpekoncert i Royal Arena samme aften, var jeg overrasket over det store fremmøde. Der var ikke udsolgt, men der var virkelig fyldt godt op, så det kunne næsten ikke gå galt, og det gjorde det heller ikke. Trivium havde en periode i deres karriere, hvor Matt stort set sløjfede alle former for growl og lod guitarist Corey Beaulieu stå for det. Det er længe siden, at de fandt ud af, at det ikke virkede, og de har nu fundet tilbage til deres plads, og det virker! Når man som Matt udfører sine growls inhalerende, kan stemmen godt ”klikke fra” af og til, hvor man simpelthen ikke får kraft nok i sine skrig. Det skete et par gange, hvor det virkede, som om at mikrofonen blev tændt og slukket, men forklaringen var som før nævnt. Det betød dog ikke det store, og jeg, samt resten af publikum, blev yderst underholdt.

Som det altid er, når man har en del albums bag sig, byder settet på noget nyt og gammelt. Her overraskede det mig dog, at der ikke blev spillet mere fra deres seneste plade, men i stedet blev der fokuseret på at komme godt rundt i deres bagkatalog. Vi blev forkælet med sange som ”Strife”, ”Forsake Not The Dream” og ”Dying In Your Arms”, og der blev kvitteret tilbage i form af adskillige moshpits og crowdsurfs – som virkelig gav vagterne noget at se til. Selvom bandet opfordrede til at være meget mere vilde end dem i København, så bekymrede det bandet meget at se folk crowdsurfe. Matt og Paolo slog ud med armene til deres medbragte vagter, som sprang op og ned af scenen for at assistere Trains egne vagtfolk.

”Har I det godt!?”

Som Matt sagde fra scenen, så vidste han godt, at vi burde være på samme hold, men at de havde spillet i København aftenen inden, og at publikum var for sindssyge der. Det medførte – naturligvis – store buh-råb fra salen, som fik Matt til at proklamere, at hvis det var med den på, så skulle vi fandeme vise, at vi kunne slå de københavnere! Der blev i hvert fald gået til den, og glæden var stor at spore i bandets ansigter... indtil glæden blev vendt til nervøse blikke og fagter med armene, fordi endnu en glad koncertgæst havde forvildet sig ud i en gang crowdsurfing. Der blev dog aldrig sat ord på deres bekymring, men i stedet kom et hæderligt forsøg på det danske sprog i form af ”Har I det godt!?”, og ja, det havde vi.

Aftenen sluttede med fællessang på klassikeren ”Pull Harder On The Strings Of Your Martyr” efterfulgt af ekstranummeret ”In Waves”. Det var en god afslutning på en god aften, som dog aldrig kom op i de helt høje luftlag, men det var tæt på! Så alt i alt: Endnu en fed metal-aften på Train var en realitet!

7/10

Se det fulde billedegalleri på vores facebook og flickr: https://www.flickr.com/photos/bransholm/albums/72157679176116641