Sepultura, Legion Of The Damned, Flotsam And Jetsam og Mortillery

Tobakken, Esbjerg

Den 11.02.2014 bød Tobakken i Esbjerg på en form for 2i1 koncert med hele fire stærke bands. To koncerter i én, fordi man fint kunne dele op i Flotsam & Jetsam med Mortillery som opvarmning og Sepultura med Legion Of The Damned som opvarmning.

Med Sepultura som headliner og Legion Of The Damned, Flotsam & Jetsam og Mortillery som opvarmning var der både lagt op til ren nostalgi i form af 80'er thrash og 90'er død, og det var helt klart også en aften, hvor det ikke nødvendigvis behøvede at være headliner, som folk var kommet for at opleve. Det er selvfølgelig aldrig optimalt at afholde koncerter på hverdagsaftener – Især ikke når koncerten afholdes i det vestlige Syddanmark, og det bar denne koncertaften også lidt præg af. Der kunne have været mange flere fremmødte, men blandt de, der havde taget turen til Tobakken i Esbjerg, var stemningen god!

Mortillery

Aftenens første band, Canadiske Mortillery, gik allerede på scenen klokken 18.30. Desværre var der ikke dukket så mange folk op på det tidspunkt, og de fleste stod rundt omkring ved cafébordene, på det i øvrigt rigtig smukke, stemningsfyldte og hyggelige spillested. Jeg kendte ikke til Mortillery i forvejen, og blev ganske overrasket og imponeret, da de viste hvad de kunne på scenen! De fem unge musikere spillede overbevisende 80'er thrash i første klasses Bay Area-stil, selvfølgelig iført total nitte/patronbælte-præget 80'er kluns! Guitaristen, Alex Gutierrez, var med sit store, sortkrøllede puddelhår den optiske prik over i'et, der lige gav den sidste 80'er originalitet. Med den kvindelig forsanger, der ramte så meget plet med sin vokal, og en musikalsk performance fra de resterende medlemmer af bandet, blev man skudt direkte tilbage til 80'ernes thrash bølge. 80'er nostalgien blev altså sat i gang af 5 unge mennesker, der selv var ganske spæde på det tidspunkt, hvor musikken de brænder for, toppede! Der blev både spillet numre fra deres debutalbum, Murder Death Kill og albummet Origin Of Extinction, som bl.a. Razor cover nummeret "Evil Invaders", og der var virkelig thrash fra start til slut. En mere perfekt opvarmning for aftenens 80'er thrash band, Flotsam & Jetsam, kan jeg næppe forestille mig! Mortillery kunne lige så godt have stået på scenen år i 1984. Super cool band med masser af energi og attitude!

8/10

Flotsam & Jetsam

Flotsam & Jetsam var for en gruppe af publikum aftenens højdepunkt - Man fornemmede, at en god del af publikum var kommet for at høre de amerikanske Old School Power/Thrashere. Så snart bandet begyndte at røre på sig på scenen, kom folk frem fra krogene, rykkede tættere på, og gulvet foran scenen blev langsomt fyldt op. Med numre som bl.a. Hammerhead, Dreams Of Death, I Live You Die og No Place For Disgrace fyrede de godt op under publikum og leverede en god koncert, som begejstrede de inkarnerede fans og underholdt de, der var kommet for at høre et eller flere af aftenens andre bands. Sanger, Eric A. K. var helt klart midtpunktet på scenen - Der var rigtig god energi og drive i hans optræden. Dét, at der var fokus på deres ældre udgivelser, var bestemt et klogt træk - De få nyere numre, som bandet spillede fra albummet 2013-albummet Ugly Noise, hvor Eric A. K. blandt andet hoppede rundt iført maske og med megafon, var ikke helt så vellykkede, og jeg tror faktisk heller ikke at publikum havde været engageret på samme måde, hvis bandet havde pløjet nyere materiale igennem fra ende til anden. Det skal dog også siges, at en del af de ældre numre bandet spillede, stammede fra albummet No Place For Disgrace, der lige netop er genudgivet. Aftenens koncert bød på i alt ni numre med Flotsam & Jetsam.

7/10

Legion Of The Damned

Aftenens tredje band var hollandske Legion Of The Damned, der pt. er pladeaktuelle med Ravenous Plague. Bandet har en idé om, at der altid skal være en lækker intro, og selvfølgelig blev aftenens koncert derfor skudt i gang med den højtidelige intro, "The Apocalyptic Surge", fra det aktuelle album. Derefter brød helvede løs med et af de rigtig fede numre fra Ravenous Plague, nemlig "Mountain Wolves Under A Crescent Moon". Bandet spillede primært numre fra det nye album, men de bød blandt andet også på "Son Of The Jackal" fra 2007-albummet, Sons Of The Jackal, og klassikeren "Legion Of The Damned" fra deres første album, Malevolent Rapture fra 2006. Det var helt klart fedt med Twan Van Geel og Hein Willekens på guitarer – De supplerede hinanden super, og skiftedes til at være i fokus. Desuden var bandet, og især deres live guitarist, Hein Willekens, virkelig tilstede overfor publikum. Musikalsk kørte det på skinner for Legion Of The Damned, men desværre faldt Maurice Swinkels' vokal ud et par gange, og om det var ham eller teknikken der drillede, kunne jeg ikke helt lure. Men under stregen gjorde de det godt, og det var super fedt at få bl.a. "Doom Priest" og "Summon All Hate" live for fuld skrue!

8/10

Sepultura

Selvfølgelig var der spænding omkring brasilianske Sepultura, som de fleste af os har en klippefast mening om, i forhold til deres gamle/nye materiale – Man kan vist roligt sige, at der er to grupper af Sepultura fans: De, der synes om bandet uanset bandbesætning og musikalsk retning, og de, der stod af omkring/efter udgivelsen af albummet Roots, men stadig har stor respekt for dét, som bandet leverede i 80'-90'erne. Begge grupper af fans var til stede på Tobakken denne aften, og jeg selv hører til den sidstnævnte af de to. Jeg har siden midt 90'erne ikke fulgt meget med på Sepultura fronten, og dette var i øvrigt også første gang jeg skulle opleve bandet live. Jeg håbede helt klart på at opleve nogle af de gamle klassikere og få et "magic moment". Da Sepultura kom på scenen, var lyset dæmpet og der var godt gang i røgkanonerne, hvilket helt klart var en kæmpe "Stemningsfaktor" – Publikum var mere end klar! Koncerten blev, efter en god intro, skudt i gang med nummeret "Trauma Of War" fra bandets nyeste album, The Mediator Between Head And Hands Must Be The Heart, fra hvilket Sepultura i øvrigt spillede i alt seks numre. Der blev også spillet numre som "Kairos", "Dusted", og New Model Army covernummeret, "The Hunt" kom på banen, hvor Derek Green's vokal dog ikke helt imponerede. Men når det så er sagt, skal Derek Green helt klart have ros – Han var absolut drivkraften på scenen, selvfølgelig fulgt op af veteranen Andreas Kisser, der ud over at spille guitar, også tog ordet ind imellem, og blandt andet gav den gas med vokalen på "Da Lama Ao Caos", mens Derek Green stod og bankede på tromme. På det ene af aftenens to ekstranumre, "Ratamahata", var det selvfølgelig Kisser og Green der sang - Mens Green bankede livet ud af trommen. Til stor glæde blandt publikum, kom både "Inner Self", "Dead Embryonic Cells", "Territory", "Refuse/Resist", "Arise" og "Roots" på banen, og publikum oppe foran scenen stod absolut ikke stille - Der blev både sunget med, headbanget og sågar stagedivet. Da Sepultura lukkede og slukkede, havde vi i alt fået 19 numre fra Green & co. Sepultura leverede et godt show, god performance og deres dedikerede fans var glade!

8/10

Konklusion

Jeg kunne konstatere, at de fleste der var til stede på Tobakken, var kommet denne aften for at opleve Sepultura – OG jeg kunne desuden konstatere, at de, der var til stede for at opleve Sepultura, var begejstrede for koncerten med de brasilianske legender! Jeg selv fik godt nok ønsket om et par af de gamle Sepultura klassikere opfyldt, men det "magic moment", jeg også havde håbet på, dukkede desværre ikke op. Aftenens koncert på Tobakken bød på fire bands, der hver især leverede gode koncerter og med sikkerhed efterlod indtryk af den ene eller anden art hos de fremmødte. Legion Of The Damned var helt klart min favorit denne aften, men også Mortillery gjorde stort indtryk! En samlet karakter for aftenen bliver herfra 8/10 Kranier!