Sabaton og Korpiklaani

Store Vega, København V

En tirsdag aften og et næsten udsolgt store Vega, ja det må siges at høre til sjældenhederne. Men det var hvad der mødte de tre bands der var på plakaten denne aften.

Det svenske hovednavn Sabaton havde sørget for et brag af et line up denne aften, hvor opvarmningen talte det færøske band Týr og finske Korpiklaani.

Týr (support)

Tyr

Týr, det færøske viking metal band var første live oplevelse denne aften. De gik på scenen til en næsten totalt fyld sal, hvilket var ganske overraskende for mig at så mange var mødt op for at se dette band. Men det må bevise at bandet gør noget rigtigt når så mange møder op for at se dem selvom de ”kun” var første opvarmningsband.

Bandet lagde ud med nummeret “Blood Of Heroes” og så var der gang i publikum der kvitterede med svingende sværd og hammere. Publikum var klar til en omgang vikinge metal og der kom hurtigt gang i en mindre mosh pit i midten af salen.

Týr spillede generelt en rigtig god koncert med en del sange fra deres nyeste album, men det blev også til et par viser fra Færøerne undervejs. Lyden i salen var rigtig god, men desværre var forsangeren Heri Joensen mikrofon en smule lavt stillet så flere gange blev lyden en smule mudret.

Med denne koncert viste Týr alle blandt publikum at de er klar til større opgaver end at være et mindre opvarmningsband i fremtiden. De leverede varen og fik varmet publikum godt op inden Korpiklaani skulle på scenen.

Jeg savner dog mere bevægelse på scenen og måske lidt mere live show end tilfældet var denne aften.

7/10

Korpiklaani (support)

Korpiklaani

Efter det færøske vikingeshow var tiden kommet til det finske Folk metal band Korpiklaani. Bandet gik på scenen iført deres traditionelle kostumer som tæller alt fra læder, sjove hatte til middelalder tøj, dog var der desværre ingen rensdyr gevir på scenen denne aften, men alt var sat i stilling til en god omgang støvledans metal. Desværre blev denne optræden af de finske drenge aldrig den fest som vi alle havde håbet på.

Bandet virkede ikke særligt oplagte og selvom der var en smule dans og fjollerier på scenen gik gassen stille og roligt af ballonen som koncerten skred frem. Det hjalp heller ikke at man havde en setliste uden de allerstørste festsange som i den grad får fat i publikum. Numre som ”Beer, Beer”, ”Tequila” og deres måske største hit ”Happy Little Boozer” udeblev og i stedet valgte Korpiklaani at koncentrere deres setliste omkring deres nyeste album Manala. Det var desværre et forkert valg når man er hyret til at varme et publikum op, så jeg må indrømme at efter at have oplevet dette band live fem gange tidligere, så var denne optræden den dårligste jeg til dato har været vidne til.

Lyden i mikrofonen var, som under Týr koncerten, alt for lavt stillet og var også med til at ødelægge helhedsindtrykket af koncerten. Bandet fik 45 min spilletid og selvom der var små øjeblikke hvor deres finske fjolle metal fik fat i publikum, så hold det kun kort tid og flere mennesker forlod også salen undervejs i koncerten for at tanke op i baren eller trække frisk luft inden aftens hovedband fik på.

5/10

Sabaton

Sabaton

De kom, de sang og de sejrede… sådan kan man godt beskrive denne aftens hovednavn i form af svenske Sabaton. Hvis man ikke kender til Sabaton’s live optræden, så kan den bedst beskrives som storslået, pompøs og hel igennem gennemført. Bandet gik på scenen til en hel fyldt sal og som altid, når Sabaton optræder, stod udsmykningen af scenen i krigens tegn i form af en kæmpe kampvogn placeret midt på scenen. På toppen stod trommesættet og der var sågar plads foran på vognen til de andre bandmedlemmer, maskingeværerne var lys projektører og alt virkede helt igennem gennemført. Bandet løb på scenen til den klassiske sætning….”We are Sabaton and this is Ghost Division” og så var den koncert sparket i gang. Bandet var som altid super tændte og formåede på bedste vis at få alle i salen med fra start til slut.

Bandet beviste endnu engang at de må beskrives som et af de allerbedste live bands indenfor metal genren og skulle der være folk derude der benægter dette, må det skyldes at de endnu ikke har oplevet dem live. Med Joakim Brodén i front har Sabaton, med deres sing along tekster, stærke melodier og fantastiske energi på scenen, et jerngreb på publikum og formår at skabe en metal fest sjældent set. Det mest utrolige er at hvad enten de spiller på store festivaler eller mindre klub koncerter så er der næsten totalt udsolgt hver gang.

Man kan altid diskutere om musikken eller Joakim Brodén vokal er i topklasse, men måden det bliver ført ud over scenekanten skaber simpelthen en wow oplevelse hos de fleste der oplever bandet live og denne aften var ingen undtagelse. Bandet spillede en god blanding af nyt og gammelt og valgte flere gange at lade publikum bestemme om de skulle levere deres sange på engelsk eller svensk, desværre var størstedelen af publikum indstillet på det svenske. Jeg må personligt indrømme at jeg foretrækker de engelske udgaver men selv de svenske udgaver af ”Gott Mit Uns”, ”Carolux Rex” og ”A Lifetime of War” sad lige i skabet og størstedelen af publikum var i stand til at synge med til Joakim Brodén store overraskelse, for som han selv sagde så fattede han intet af det danske sprog. Undervejs i koncerten måtte han undskylde til en mindre gruppe bland publikum der stod med et skilt med teksten ”Nuclear Assault, You promised”. Forklaringen bag dette skilt var at et par individer i gruppen, herunder den tidligere anmelder på heavymetal.dk ”Stampe”, var taget til Sverige i marts måned for at deltage i en præsentation af Sabatons nye album ”Heroes”. Her aftale ”Stampe” med Sabaton at de skulle spille nummeret ”Nuclear Assault” næste gang de gæstede Danmark. Men desværre var Sabaton ikke i stand til at spille nummeret da de ikke kunne huske det! Øv øv, men koncerten forsatte i et hæsblæsende tempo og stoppede først rigtig op da Joakim Brodén fik øje på en mand i kørestol i forreste række. Noget han aldrig havde set før og han kun mente kunne ske i et land af vikinger. Manden i kørestolen fik så lov til at vælge at han ville høre nummeret ”Uprising”. Efterfølgende begyndte størstedelen af salen at nynne introen til nummeret ”Swedish Pagans”, hvilket Sabaton ikke havde med på deres setliste. Dette blev dog hurtigt ændret og vi fik leveret nummeret til stor glæde for det nynnende publikum.

Bandet sluttede stærkt af med numrene ”Primo Victoria” og ”Metal Crüe” og kunne derefter takke af efter en time og fyrre minutters optræden.

Man må ganske enkelt bøje sig i støvet for et band som Sabaton, de spillede præcist som publikum forventede og gav os alle en lektion i hvordan en live optræden skal leveres.

Setlisten: