Night Demon
Night Demon

Night Demon

Logo Hamburg, Hamburg

Danmark er hovedstaden i IKEA

Som opmærksomme læsere her på Heavymetal.dk’s side måske kan huske, så lovede Jarvis Leatherby i vores interview med ham næsten, at den amerikanske heavy metal-trio Night Demon ville komme til Danmark i september 2023. Nu er amerikanerne jo ikke just kendte for deres geografikundskaber, og Danmark gik engang til Altona, så vi lader Night Demons besøg i Logo i Hamborg gælde som en indfrielse af løftet. Logo har eksisteret siden 1974 og er i folkemunde kendt som “Hamburgs lauteste Sauna”. Varmt var det – og ildelugtende: En kraftig lugt af urin kombineret med duften af røgelsespinde rev i næsen, da man trådte ind i det mørke lokale denne tirsdag aften, hvor Jarvis og co. havde taget den belgiske speed metal-kvartet Speed Queen med sig, som bød op til headbanging og luftguitar i det propfyldte spillested.

Speed Queen

Fra det øjeblik, hvor det unge band Speed Queen trådte ind på scenen, var energiniveauet i top, og publikum lod sig rive med af en god omgang gammeldaws speed metal, hvor guitaren bare drønede derudad. Så hvis man var kommet for at høre fede guitarsoli og -shredding til den store guldmedalje, var man gået rigtigt i byen. Guitarist Andreas Stieglitz leverede solo efter solo og kom helt ud over scenekanten – også samspillet mellem de enkelte instrumenter fungerede rigtig godt. Desværre var der ikke synderligt meget lyd igennem i vokalist Thomas Kenis’ mikrofon, så selv mellem sangene kunne man næsten ikke forstå, hvad han sagde, selv om han var flittig med at tage sig en snak med publikum. Dette var beklageligvis et relativt hyppigt problem; på sættets fjerde sang, “Live Hard” fra bandets demo fra 2015, fik Kenis dog støtte på kor af Stieglitz og bassist Lander Savelkoul, og sådan kunne man faktisk forstå, hvad der blev sunget. Men særligt ”Church Avenue” står i klar erindring, da den – i modsætning til de andre sange – har en melodi, der skiller sig ud, og samspillet mellem leadvokal og kor giver en spændende dynamik. Under hele koncerten var alle fire musikere meget livlige og havde en god kontakt til de fremmødte – dette blev toppet under koncertens sidste sang, “Fire”, hvor Kenis stagedivede og tog sig en tur rundt i lokalet godt båret af sine trofaste fans, som bandet tilsyneladende har en del af i Hamburg, da folk kunne synge med på sangene, og der var godt gang i deres merchbod før og efter koncerten. Belgierne gjorde et godt stykke arbejde under denne koncert og må siges at være et passende match til Night Demon, hvis musik også er meget energifyldt

Sætliste:

1. Midnight Murder
  2. Showdown
  3. Kids of Rock’n’Roll
  4. Live Hard
  5. King of the Road
  6. Speed Queen
  7. Church Avenue
  8. Fly High
  9. Nice Boys
  10. Eye to Eye
  11. Stay Drunk
  12. Fire

7/10

Night Demon i Logo

Da vi interviewede Jarvis Leatherby i februar 2023, sagde han: “We’re a very energetic band, and we run around a lot on the stage …”. Det fik undertegnede den store glæde af at se live, da Night Demon skød deres sæt i gang klokken 21.15. Amerikanerne lagde ud med at spille samtlige numre fra deres fantastiske plade Outsider, der i sin tid fik ni af ti kranier her på siden. Publikum havde tilsyneladende – ligesom mig – lyttet til pladen op til flere gange, for alle de fremmødte sang med af deres lungers fulde kraft. Outsider-sangene blev spillet uden pause og interaktion med de fremmødte fra bandets side, men dette hindrede dog hverken folk i “Hey”- eller “Night Demon”-råb. Og kærligheden fra publikums side gengældte Jarvis og guitarist Armand John Anthony med en meget nærværende sceneoptræden, hvor de kom helt frem til scenekanten, og folk i forreste række måtte dukke sig, hvis de ikke ville rammes af guitarhalsen. Jarvis har i sig selv en meget kraftig stemme, og takket være den kunne han trænge igennem, men særligt i forbindelse med de mere nedtonede sange som “Escape From Beyond” og “Darkness Remains” kunne han virkelig brillere. Efter sidstnævnte gik fansene i gang med “Black Widow”-heppekor, og selv om den ikke var på programmet ifølge sætlisten, så gav Night Demon efter for folkets røst. Bandets og publikums energi gik op i en højere enhed, og da Jarvis og Armand i forbindelse med sættets sidste sang, “Night Demon”, hoppede ned på gulvet og rendte rundt blandt publikum, var ikke et øje tørt. Tidligere i år er der sket et skift i lineuppet, hvor Brian Wilson, der også spiller med hos Yngwie Malmsteen, har erstattet Dustin Squires bag trommerne. Han leverede en formidabel indsats under hele den halvanden time, som koncerten varede. Samlet set var det en virkelig fed oplevelse, og hermed kommer der en opfordring til landets koncertbookere: Få Night Demon til Danmark næste gang, de er på Europaturné!

Sætliste

1. Outsider
  2. Obsidian