Fear Factory

Pumpehuset, København V

Fear Factory har siden årtusindeskiftet gennemlevet et noget turbulent årti, oven på den ellers store succes de opnåde i halvfemserne med henholdsvis ’Demanufacture’ (1995) og ’Obsolete’ (1998), der for alvor satte bandet fast på den internationale metalscene. Med deres stilskabende, velklingende og yderst præcise cyberthrash, lå verden dengang for deres fødder, men blev sidenhen afløst af svigtende interesse og intern uro i egne rækker. Ting sker, og tiden går - og nu er altså både Christian Olde Wolbers og Raymond Herrera ude af fabrikken. Til gengæld er disse to herrer så blevet erstattet af henholdsvis Byron Stroud og Gene Hoglan, og sammen med Burton C. Bell og tilbagevende Dino Cazares, drives tykfabrikken stadigt videre.

Bandet satte i gang med titelnummeret fra ’Mechanize’, og med en autoritet der måtte fjerne alt eventuel metaltræthed, om end lydbilledet fremstod en smule grødet i starten. De tre tykke instrument-bamser gik nemlig til stålet med både fysisk og musikalsk pondus. Derimod er det ingen hemmelighed at letvægteren Burton C. Bell alle dage har været en middelmådig sanger, som ej det tykke lag af diverse effekter har kunnet skjule, men man må altså gi manden at han er en særdeles effektiv frontmand, og går til stålet med en beundringsværdig attitude. Han var både her og der, og gav den max gas under hele koncerten - dejligt at bevidne en sådan dedikation! Ligeledes var Gene Hoglan jo nærmest et kapitel for sig. Manden er en legende, og tæsker til stadighed løs på trommerne med en legende lethed. Nonchalant gribes stikkerne i luften, inden næste angreb – den mand er vild!! Den energiske performance til trods, måtte jeg dog ærgrer mig over den særdeles fattige lyssætning denne aften. Bevares, musikken kommer altid først – men denne aften var lyset altså under al kritik. Man følte sig nærmest hensat til en bette bæverding. Alt i alt var der dog tale om en særdeles godkendt koncert, hvor det sluttelige femkløver fra ’Demanufacture’ rev sejren flot i land.

Sætliste:

Mechanize
Shock