Interview med He Who Saw The Abyss om deres nye single, Wounds

He Who Saw The Abyss He Who Saw The Abyss

He Who Saw The Abyss fortæller om deres nyeste single, “Wounds”, fra det kommende album House Of Dust

Interview med He who Saw The Abyss - WOUNDS

Spredte byger skaber hvid støj over interviewet og hylder himlen i et gråt tæppe. Omkring os står de stenpesthærgede gravsten på Assistens Kirkegård, mens råger, krager og et par lidt mindre metal skovduer lytter skeptisk med fra et udgået træs krogede grene. Stemningen kunne ikke være bedre sat til et interview med et band, der ikke skyer det dystre. He Who Saw The Abyss er et dansk deathcoreband, der debuterede med udgivelsen Echo Passage i 2024 og snart er aktuelle med deres anden EP, HOUSE OF DUST. Bandet består af Daniel Lønberg (vokal), Mike Lyngby (guitar), Kian Wulf (bas) og Ole Lorenzen (trommer).

I denne interviewserie vil Heavymetal.dk følge udgivelsen slavisk single for single. Den første af disse er “Wounds”, der ifølge bandet er en “åbning ind i det mentale krater, der efterlades af et traume. Pulserende bølger af desperation, desorientering og stille erkendelse.” I musikvideoen vrider en maskeret mand sig først i kraftanstrengelser i en bil og flygter derefter gennem et orangeflammende mareridtslandskab. Flere bands har i de seneste år valgt at maskere sig, og He Who Saw The Abyss har ligeledes valgt at anonymisere deres udtryk både i musikvideoen og under deres koncerter, hvor de spiller med bind for øjnene. 

Men hvordan ser de egentlig gennem dem?

Daniel: “Det er noget tyndere stof. Jeg ved ikke, hvordan du gør det, men jeg ser okay gennem det.”

Ole: “Jeg kan ikke se en skid.”

Daniel: “Det har også været oppe at vende, det med, at folk synes, det er lidt besværligt. Jeg tager jo mit (bind for øjnene, red.) af på et tidspunkt. For mig er det også rent koncertmæssigt… så starter du med bindet for øjnene, og på et tidspunkt, så kommer du ind i en anden del af sættet, og så er det også lidt mere, okay, nu er bindet af, now the gloves are off, ikke?”

Ole: “Ja, og vi prøver det lidt af, så der er jo frihed i det. Vi forsøger ikke at låse os for meget fast, fordi alle skal være tilpas i det, de laver.”

Daniel: “Ja, om vi overhovedet vil det? Men vi snakkede også om, at vi går så meget op i vores udtryk, historiefortælling og narrativ, så jeg ville også synes, at det var fjollet at gå op i en Red Warszawa-t-shirt og spille et sæt, mens vores guitarist har det for varmt og kommer i shorts.”

Maskeringen har dog en dybere betydning end blot det visuelle udtryk. Albummets tekstunivers kredser om traumebearbejdning og de ar, som angsten sætter på sjælen. “Wounds” markerer første skridt i denne bearbejdningsproces (som sjældent er lineær), hvor man konfronteres med sit eget sammenbrud. Det er altid sårbart at tage af hovedstolen, og den emotionelle råhed mærkes tydeligt. Netop det at iklæde sit ansigt en maske kan i den henseende være en hjælp til at turde lade sine følelser stå nøgent frem i musikken. Som Ole fortæller: “Der er ting, der gør mig angstfuld. Ting, jeg undgår. Det er langt sværere at gå til koncerter. Jeg har fuld maske på, fordi jeg ikke kunne være til stede på scenen og sætte klart ansigt på musikken. Jeg har ikke lyst til at være der som mig selv. Jeg føler ikke, at jeg kan. På den måde er der rigtig mange ting, der har ændret sig. Der kunne jeg meget godt lide idéen om nedrivning og genopbygning, som mig og Daniel har snakket om flere gange. Det her med at bygge sin person op igen - og man er ikke den samme, som man var før. ” 

For traumer ændrer et menneske i dets grundvold. Den måde, et sammenbrud kan nedbryde et menneske og den lange genopbygningsproces, der følger, er et centralt tema for albummet. “My eyes adjust to what I lost,” synger Daniel på “Wounds”. Efter at have levet en tid i mørket, skal man vænne sig til igen at kunne se, men denne gang med nye øjne. Denne tematik er også tydelig i albummets titel, HOUSE OF DUST. Som Ole fortæller: “Alle snakker om det her med, at din krop er et tempel. Hvor vi snakker lidt mere om, at dig som individ, som person, er et tempel, er et hus. Så kunne jeg også bare lide den idé med at vise, hvordan trauma, depression, angst, tab, misbrug, et eller andet gør, at dit hus falder fra hinanden. Du står inde i en ruin. Og så føler jeg, at det, vi gør med den nye EP, er at bygge templet op igen. Med det bliver ikke med de samme mursten.”

“Wounds” er første mursten i det nye fundament, som bandet bygger i støvet af det, der engang var. Både den instrumentelle og visuelle fortælling foregår der, hvor det gør mest ondt, og bliver i smerten. På et tidspunkt virker det, som om videoen går i ring - og det er helt overlagt. For som bandet skriver: “Videoen illustrerer et loop af kaos: En kamp for livet med sig selv og sine bekymringer. ”Wounds” er ikke en fortælling med en forløsning. Det er et råb indefra, fra det sted, hvor sindet begynder at gentage sig selv. Der, hvor man ikke længere ved, om man forsøger at overleve eller blot husker, hvordan det føltes at være i fred.”

Heavymetal.dk kan du møde He Who Saw The Abyss, når vi følger udgivelsen af HOUSE OF DUST kronologisk sang for sang. Hver artikel dykker et spadestik dybere i bandets historie og teksternes univers. “Wounds” udkommer d. 22. juli, og den fulde EP bliver udgivet d. 21. november.