Wizard - Odin

Odin

/ Nordic Metal · Udkom

Genrer:Heavy Metal, Power metal
Spilletid:56:07

Wizard er noget af det trueste metal, der kommer fra Europa, sammen med Sacred Steel (knallert metal er der jo nogen der også kalder det). De blev dannet for 8 år siden, altså før Hammerfall startede den nye True Metal revival. Wizard spiller i stil med Manowar, tekst og image mæssigt er det da også verdens bedste band de henter deres inspiriation fra. Men lad mig lige starte fra begyndelsen. Da de i 1999 udgav deres første plade, "Bound By Metal" (et af verdens ringeste covers), var jeg lige ved at brække mig over hvor ringe de var, og over deres total ringe Tysk/Engelsk accent. Efterfølgeren, "Head of the Deceiver" var så helt klart bedre, men dog ikke noget specielt. Nu er de så tilbage med koncept pladen "Odin" - og jeg behøver vel ikke nævne hvad pladen handler om. For at være rigtig True skal man jo enten synge om metal, drager, græsk-, eller nordisk mytologi, så de har ikke gjort noget forkert her. Men det vigtigste, musikken, de har indspillet 11 total hammer seje rigtig heavy numre, sangeren har forbedret sig væsentligt og lyden er blevet kanon. Det eneste der afholder mig fra at give top karakter er at sangeren en gang imellem kommer med nogle frygtelige skrig. Alle numre er fede, men især numre som "Betrayer", "Dark God", "Thor's Hammer", "Hall of Odin" og speed nummeret "The Powergod" er værd at fremhæve. Indtil videre er Wizard / Odin en af årets fedeste skiver!