Beloved Antichrist

Genrer:Melodisk Metal, Symfonisk metal
Antal numre:46

Officiel vurdering: 2/10

Første akt

180 minutter, 46 numre, 27 vokalister, 15 år i støbeskeen, tre akter og en russisk filosof. Dette er grundopskriften, der er blevet brugt til at skabe THERIONs nyeste album, Beloved Antichrist.

Lige siden 1987 har THERION været drevet af den ekstraordinært ambitiøse Christofer Johnsson, der startede bandet i en alder af 15. THERION har aldrig været sådan at putte ned i en genrekasse og har derfor aldrig været nemme at kategorisere, men det kan man vel heller ikke forvente, når listen af inspirationskilder strækker sig fra Wagner, Celtic Frost, Pink Floyd, Slayer og til Uriah Heep. Men alle kan nok blive enige om, at THERION handler om symfonier og melodier fremfor alt.

Selve projektet startede ifølge Christofer tilbage i 2002, hvor idéen om at lave en metalopera skabte besvær for den svenske skjald. Han var nået frem til, at han snildt kunne skabe de store, symfoniske og bombastiske elementer, enhver god opera skal have, men at det kneb med at skrive det kedelige fyldstof, der er nødt til at være mellem de episke momenter. For hvis det hele er episk fra start til slut, er intet af det jo episk. Men som årene gik, blev Christofer mere og mere optaget af idéen, og i 2016 begyndte selve optagelserne at finde sted. I mellemtiden havde han hyret Gud og hvermand til at hjælpe ham med projektet. Venner, venners venner, operasangere, korledere osv. blev alle trukket ind i manegen for at få uddelt hver deres rolle.

Det endelige resultat blev så til Beloved Antichrist – en tre timers metalopera løst baseret på den russiske filosof og mystiker Vladimir Solovyovs mesterværk A Tale of The Antichrist fra 1900. Det er en post-apokalyptisk fortælling, der handler om, at de onde og hedenske japanere har overtaget hele verden, og at den eneste frelse er at finde, hvis de tre kristne kirker (katolikker, protestanter og de ortodokse) står sammen mod de onde, onde japanere. Dette viser sig at være et stort svindelnummer skabt af Antikrist, der refereres til som Kejser Superman i bogen. Slutteligt taber Kejser Superman, da himlens porte åbner sig, og selveste Peter, Johannes og Paulus stiger ned for at besejre den djævelske kejser. Det er denne Kejser Superman, der er den højtelskede Antikrist, som nævnes i titlen Beloved Antichrist.

Man skal huske, at bogen er over hundrede år gammel og skrevet kort efter, at russerne havde tabt et stort slag til Japan i 1895. Dette skabte naturligvis en masse frygt og had mod Japan, samtidig med at Rusland ofte blev sat i bås med resten af Asien, hvilket ikke huede de mere xenofobiske russere, deriblandt Vladimir Solovyov. Men trods at Beloved Antichrist er inspireret af dette litterære værk, indeholder albummet altså ingen politiske eller religiøse budskaber. Det, som Christofer har valgt at beholde, er selve historien om den ultrakarismatiske Antikrist, der narrer menneskeheden, men samtidig har en række indre konflikter, da hans kone og svigerinde står klar til at stoppe ham og hans diabolske planer.

Det er denne konflikt i Antikrists hus, der er nøglen, i stedet for et forstokket og frygtsomt had til Japan, hvilket den almene lytter nok meget bedre vil kunne sætte sig ind i, da det eneste, vi har at frygte fra Japan, er deres lidt for kreative pornoindustri. Antikrist spilles af den særdeles talentfulde Erik Rosenius, mens Lori Lewis og Chiara Malvestiti spiller rollerne som Johanna og Helena – de to søstre, hvoraf den ene er gift med Kejser Superman, og den anden hans primære modstander. Det er altså de tre stemmer, der guider os igennem Christofers episke rejse, hvilket de gør akkompagneret af et sandt overflødighedshorn af musikere.

Anden akt

Nu da scenen er sat, er det på tide at dykke ned i selve musikken. Når det drejer sig om en opera, er det jo svært at sidde at snakke om de enkelte numre – især når der altså nu engang er 46 af dem! Da det jo netop er en opera, er det primært de tre vokalister, der er i front, mens at instrumenterne er i baggrunden og er med til at sætte stemningen samt holde en vis rytme og musikalsk rød tråd. Der, hvor det lidt glipper, er, at man altså nemt kommer til at sidde at kede sig en kende, alt imens at man venter på, at der skal ske et eller andet. Naturligvis har en opera en masse opbygning, det er klart, men stort set hele første akt, hvilket altså er de første 15(!) numre, er ren opbygning. Her skal man nok være kæmpe operafan for virkeligt at synes, at det giver mening. Der er da enkelte numre, hvor metaldelen, allernådigst, får lov til at komme lidt frem (eksempelvis i ”The Arrival of Apollonius” og ”The Crown of Splendour”), men der går sjældent længe, før metallen så tvinges væk under et tæppefald.

Christofer har sammenlignet Beloved Antichrist med andre store rockoperaer, såsom Jesus Christ Superstar, og siger da også, at albummet er skrevet til de skrå brædder, samtidig med at det nok egentligt ikke er skrevet til deres fans, men et helt almindeligt publikum. Det er nok netop den visuelle del, man i sandhed mangler, når man ”bare” sidder og lytter. For musikken er flot og velskrevet, men man kan mærke, at det hele er tænkt til at være en visuel oplevelse. Bandet udtaler også, at de da planlægger at tage på tour med Beloved Antichrist; de skal bare lige have styr på økonomien og lignende udfordringer, så de ikke ender med at gå bankerot. Hvis man er en af de helt gamle THERION-fans, kan jeg forestille mig, at dette album vil føles, som om at man skal sluge samtlige deltagere til Kamelfestivalen i Saudi-Arabien, men selv dér er Christofer klar med et svar, nemlig at THERION er helt med på, at deres fanskare brokker sig samt kommer og går, som det passer dem.

Med tanke på det tidligere udsagn om, at Beloved Antichrist er skrevet til et regulært publikum, kan jeg ikke forestille mig, at det bliver et album, der gør, at THERIONs fanskare eksploderer, men heller ikke at den imploderer. Jeg tror, at de fleste fans måske hører et par numre for derpå at trække på skuldrene i en blanding af ligegyldighed og afmagt.

Tredje akt

Det var opskriften, men hvilket resultat får man egentligt ud af en sådan opskrift? Og hvem er egentligt den tiltænkte modtager? Hvad var formålet? Det er de spørgsmål, jeg sidder tilbage med, efter at THERION har guidet mig igennem deres fortolkning af en afdød russers tanker. Jeg har intet svar, desværre. Jeg har dog en konkluderende sætning, som må opsummere hele albummet: ”Jeg skal se det, før jeg tror det”.

1. Turn From Heaven (CD 1)
  2. Where Will You Go (CD 1)
  3. Through Dust, Through Rain (CD 1)