Theory - The Art of Evil

The Art of Evil

Genre:Prog metal

Velformet teknisk prog med kant

Dansk teori

Theory begyndte for flere år siden at tage form. Jeg kan huske at læse på Facebook, at vi havde en masse at glæde os til, og vi blev holdt i spænd i lang tid. I 2011 begyndte Odin Madsen og Martin Kilic at samle folk til deres prog-band, og selvom de måtte igennem flere forskellige musikere, endte de med en stærk musikalsk trup. De gjorde især et musikalsk kup, da de erhvervede sig Nicklas Sonne, som lige nu er på manges læber, da han også er vokalist i Defecto. Efter at Sonne blev annonceret, tog det hastigt fart, og nu sidder jeg her med debutskiven The Art of Evil.

Det virker godt - i teorien!

Efter et kedeligt intronummer (de er virkelig ikke nødvendige, folkens!) kommer titelnummeret "The Art of Evil", og det er skivens stærkeste nummer. Sonne synger fortrinligt, og der bliver spillet prog, som man elsker det fra professionelle bands som Symphony X og Seventh Wonder. Virkelig et topklasse-nummer. "Sea of Damnation" er også virkelig kraftfuld, men uden den helt samme catchiness som "The Art of Evil". Og det begynder desværre at være mønstret for resten af skiven. For selvom bandet er helt ekstremt velspillet, og Sonne synger fantastisk, så mangler der lige det sidste catchiness, som gør, at skiven ville blive et helt stort hit. Et lille lys ses dog, da selveste Derek Sherinian gæster med på nummeret "Strangers Descent". Samtidig er der en sjov dissonans i mixet. Sonnes vokal lyder meget mere ren og skarp i lydbilledet end resten af bandet. Jeg ved ikke, om Sonne har indspillet vokalen i sit eget studie, men det er en irriterende forskel, som jeg ikke kan lade være med at påtale.

Hypen er overstået

Jeg har glædet mig længe til at høre noget "dansk Dream Theater", og jeg har nu hørt det. Det er desværre ikke lige så catchy, som jeg havde håbet på, men jeg kan levende forestille mig, at de er helt vildt cool live. Det håber jeg er sandt. Men The Art of Evil underperformer på kompositionen, imens at musikanterne performer helt perfekt. Jeg glæder mig til at høre mere, om end min begejstring er dulmet mere nu, end jeg havde håbet på.