Teramaze - Esoteric Symbolism

Esoteric Symbolism

Genrer:Prog metal, Power metal
Antal numre:13

Australske Teramaze er på banen med Esoteric Symbolism, der er 100 % perfektionisme, leveret i form af Progressiv Power Metal!

Australske Teramaze blev i 1993 oprindeligt dannet under navnet "Terrormaze", men idet bandet fik øjnene op for kristendommen, skiftede de navn til Teramaze, og lagde stilen lidt om. Bandet består af fire fyre, der spiller progressiv power metal i samme liga som f.eks. danske Anubis Gate. Teksterne er skrevet ud fra deres kristne tro. Bandet har i årenes løb udgivet i alt fire studiealbums, hvoraf det seneste er Esoteric Symbolism.

Esoteric Symbolism udkom den 15. april via Nightmare Records og består af 13 numre, der strækker sig over i alt 78 minutter. Albummet er produceret af bandets guitarist, Dean Wells, mens Lasse Lammert – der bl.a. har produceret albums for Alestorm, Svartsot og Huldre - har lagt hånd på mastering. På albummet får vi 13 numre, der er yderst melodiske og lækkert skruet sammen. Teramaze svæver nærmest derudad, allerede fra intro nummeret, "All Seeing Eyes", der er instrumental ørekræs for enhver, der er til clean og finpoleret progressiv metal. Der er gennem hele albummet en lethed over musikken – Dean Wells shiner i høj grad ved at levere masser af tekniske finurligheder og opløftede soloer på guitaren, og det er super fedt, at der hele tiden sker et eller andet i den ene eller anden retning. Trommerne er skarpe og fremtrædende, lige som der er keyboard toner i baggrunden, der leverer fylde og løfter helheden, i form af melodi og symfoni. Melodi er absolut i højsædet på albummet, og der er en super lækker finpoleret lyd, som passer perfekt til stilen. Brett Rerekura's vokal er ren, og leveres på albummet i selskab med ren korsang, som Wells står for. Det er dog ikke sådan, at der kun er "melodi og svæveri" – Numre som "Parallels – Dual Reality" og "Punishment by Design" byder også på mere skarpe riffs, fremtrædende up-tempo trommer og en vokal med masser af power og skarphed. Alt i alt et spændende album, hvor du får 78 minutters perfektionistisk progressiv power metal!

Her får du lov til at lægge ører til fire australske gutter, der kan deres kram inden for finpoleret progressiv power metal. Teramaze har med Esoteric Symbolism leveret et finpoleret og velproduceret album med melodi og guitar up front. De leverer 78 minutters ørekræs, der med sikkerhed får englene til at synge! Mens jeg sidder i min have og lytter til albummet, kommer jeg til at tænke på, at Teramaze er ét af de få bands, der nok mest ville kunne begejstre mig – og sikkert en hel del andre - på en open air festival, med eftermiddagsoptræden: Sol, skyfri himmel, kolde fadbamser og Teramaze on stage. Det ville holde! Nuvel – Tilbage til albummet. Esoteric Symbolism er helt klart et lyt værd, hvis du er til progressiv power metal!

Her får i lov til at snuse til albumtraileren til Esoteric Symbolism: