Riverside - Rapid Eye Movement

Rapid Eye Movement

Genrer:Prog rock, Prog metal
Spilletid:55:44

Så er Riverside klar med tredje del af deres "Reality Dream"-trilogi, hvoraf "Out of Myself" og "Second Life Syndrome" udgjorde de to første dele. Det nye album, "Rapid Eye Movement" viderefører på en måde den stemning, der kendetegnede "Dna ts. Rednum or F. Raf" fra "Voices in my Head"-EP’en, med sufi-agtige vokallinjer, orientalske harmonier og en inciterende opbygning, hvor der gradvist bliver lagt lag på lag i lydbilledet. Men hvor omtalte nummer blot var baseret på en enkelt musikalsk idé og ellers mere bygget op omkring sin programmering og produktion, så er sufi-stilen på "Rapid Eye Movement" blot en sidegevinst ved en samling numre, der føles virkelig godt gennemkomponerede.

Albummets første del "Part One – Fearless" indeholder en håndfuld sange, der vil få fans af OSI, Porcupine Tree og måske Opeth til at smile bredt. Åbneren "Beyond the Eyelids" rummer en tydelig inspiration fra Porcupine Tree i det dystre hjørne, mens korharmonierne i "Rainbow Box" giver associationer til Alice in Chains. Det Nine Inch Nails-agtige "Panic Room" er nok det nummer, der ligger tættest på det før omtalte "Dna ts…", men melodien er her langt federe (og nummeret er heller ikke for langt). "Schizophrenic Prayer" passer med sin Tool-lignende vokal og sangstruktur godt til den let orientalske atmosfære. "Parasomnia" er et godt eksempel på Riversides helt unikke lyd: Tool-lignende riffs væves ind i dansende, latin-agtige rytmer, ’70er-progrock med hammondorgel og Steven Wilson-inspiration i et åbent lydlandskab, hvor alt kan ske. Ca. 5 minutter og 15 sekunder inde i sangen får vi en lille vokal henvisning til titelnummeret fra "Out of Myself".

Numrene er generelt præget af en vis bestemt tyngde trods det "blide" melankolske univers, Riverside excellerer i. Der er dog stadig plads til det meditative, helt igennem fredelige på de stille numre "Through the other Side" og "Embryonic". Med disse numre er vi ovre i albummets anden del "Part Two – Fearland". "Cybernetic Pillow" leger igen med Tool-inspiration, der dog hurtigt overlader scenen til det orientalsk klingende progressive univers, der kendetegner store dele af "Rapid Eye Movement". Den afsluttende "Ultimate Trip" er et meget stilrent progressivt nummer, der rummer mange fine, især rytmiske detaljer, mens det harmonisk kører lidt i samme rille. Generelt kan man sige, at numrene på anden del af albummet er lidt mindre catchy og markante, end de er på første del, og kræver mere nærlytning, før de fænger.

Riverside er et interessant band på den måde, at deres musik er bygget op af ideer, der ofte forekommer simple på overfladen, men indarbejder sig i ens bevidsthed og giver en lyst til at vende tilbage igen og igen. Dette gælder i hvert fald denne nye opus – naturligvis under forudsætning af, at man tænder på den drømmende, mørke, let Anathema-agtige stemning, der gennemsyrer "Rapid Eye Movement". Det er musik, der nærmest hænger og svæver over et nattemørkt hav.

1. Beyond the Eyelids (7:56)
  2. Rainbow Box (3:37)
  3. 02 Panic Room (5:29)