Prime Creation - Prime Creation

Prime Creation

Genrer:Heavy Metal, Power metal

Sing-a-long

Hvis man var fan af Morifade (her skal jeg være helt ærlig: Jeg havde aldrig hørt om dem) og svensk metal generelt, bør man lige give Prime Creation en chance. Der er ganske vist skruet ned for ballader om drager og keyboardsoloer, men musikken fletter stadig fingre med den klassiske forståelse af power metal med blistrende soloer, sweeping og skønsang, der bare tigger om at blive forenet med stemmerne fra et par glade og fulde fans. Hvis man samtidig er fan af bands såsom Evergrey, er der gode chancer for, at Prime Creation også vil falde i god jord.

Prime Creation er dog lidt tungere og mere groovy i deres soniske udtryk, hvilket, blandet med deres power-rødder, giver et fængende indtryk, og som tidligere nævnt er det den slags metal, hvor der bare skal skråles med, alt imens at fadøllen vælter udover plastikbægret, som man har hævet højt.

Same song and dance

Der er dog ikke kun skamros og anerkendende nik til Prime Creation, for på trods af deres instrumentelle kunnen samt voldsomme sing-a-long-faktor, så er det ikke et specielt spændende album, ej heller et synderligt varieret album. Den ene sang tager, meget, nemt den anden, uden at man egentligt opfanger, at der er tale om forskellige numre. Derfor er de måske perfekte til diverse festivaler, hvor man alligevel måske primært kommer for lunken øl og fællessang. Men udover det bliver det simpelthen for ensformigt i længden, og så er det lige meget, at de er dygtige. Der mangler noget ”wow!”-faktor, og pladen mangler et superhit, der bare rammer plet og smadrer skallen på en, og det er en skam, det er det da!

Newbie metulz!

Det slår mig pludseligt, at udover at være et, potentielt, fremragende festivalband, så tænker jeg også, at Prime Creation er et udmærket gateway-drug til metalgenren: Det er ørehængende, groovy, tungt-uden-at-være-alt-for-tungt, masser af sing-a-long med en meget forståelig vokal, og så er det instrumentalt kompetente folk, der spiller. Så hvis jeg skulle opsummere Prime Creation, ville det være noget i stil med: ”Skal du holde fest, er du ny i metal-verden, og har du masser af øl? Så prøv Prime Creation!”.

1. Years Of Crossness
  2. War Is Coming
  3. Born In Fear