October Tide - Rain Without End

Rain Without End

Genre:Doom metal
Spilletid:39:08
Antal numre:7

October Tide spiller Melodisk doom metal.

Det er dystert, det er stemningsfuldt og det er utrolig fedt. October Tide stammer helt tilbage fra 1995 hvor Jonas Renkse og Fredrik Norrman fra Katatonia lavede et demobånd, hvor meget af det materiale stammede tilbage fra Katatonias brud, som dog viste sig kun at være midlertidigt. I 1997 blev der skrevet kontrakt med Vic Records hvorigennem de udgav deres debut album "Rain Without End" som er det jeg vil anmelde her. Dette var det første og eneste October Tide album, hvor Jonas R. stod for vokalen. I 1999 udgav de opfølgeren "Grey Dawn", hvor Jonas R vokal blev udskiftet med Mårten Hansen (ex-A Canorous Quintet). Bandet fik succes, men valgte at holde lav profil og ønskede hverken at lave interviews eller tours. Det havde selvfølgelig en reaktion fra medierne, dog havde deres albums stadigvæk stor succes i undergrunden. Selvom utallige fans ønskede et tredje udspil fra October Tide, nægtede Jonas og Fred at udtale sig om bandets fremtid og deres fremtidige materiale. "Rain Without End" er et rigtig godt debut album må jeg sige. Stilen minder om en form for sammensmeltning af Paradise lost: "Gothic" fra ’91 og "Draconian: Arcane Rain Fell" fra ’03. Det er utrolig dystert, hvilket er med til at skabe en unik stemning, der får en til at sumpe hen i en stille mørk trance. Det er sørgeligt (på den fede måde) og det er tragisk lyrik hvilket er med til at hæve stemningsniveauet. Rytmen og melodierne er langsomme og dunkle og Jonas' vokal er virkelig godt afbalanceret og passer utrolig godt til stilen. For at skabe mere stemning er der lagt ekko ind over vokalen, hvilket bare giver det hele et boost i opadgående retning. For folk der har trang til bare at læne sig tilbage og koble af fra stressen omkring sig, så er albummet virkelig godt. Det er en fryd at sidde og lytte til "Rain Without End" og skiven fortjener virkelig også at den bliver lyttet til, uden forstyrrelser. Det eneste minus der er ved dette ellers helt i orden album er, at numrene ikke differentierer sig så meget fra hinanden.

Hvis man er til doom metal ala Draconian, så kan jeg varmt anbefale "Rain Without End".

1. 12 Days of Rain
  2. Ephemeral