Moonreich - Terribilis Est Locus Iste

Terribilis Est Locus Iste

Genre:Black metal

En pålidig tjener i det egentlige Moonreich

Moonreich er et nyere fransk black metal band der i år er albumaktuelle med udspillet 'Terribilis Est Locus Iste' som, en vovet oversættelse fra undertegnedes side taget i betragtning, bør betyde "dette sted er skræmmende".

En ganske slående og simplistisk titel der indbyder til at spørge om dette så rent faktisk er et skræmmende stykke musik? Frankrig har en ganske rig og agtværdig tradition inden for black metal der i første instans kan spores tilbage til midt -halvfemsernes "kontroversielle" bands fra Les Legiones Noir (LLN) der gjorde deres indtog på scenen med esoterisk mystik og lo-fi æstetik som platform for deres musik. Senere hen overtog det ligeledes eksentriske og elitære band Peste Noire pladsen som bannerfører for den franske scene, men diverse fænomenale udspil siden starten af 00'erne. Endvidere fortjener infamøse Deathspell Omega og Blut Aus Nord også en nævneværdig bemærkning for deres bidrag til mystisk, esoterisk og på mange måde nyskabende black metal der dog stadig er rodfæstet i genrens originale lyd og æstetik omend i en modificeret form.

Hvis man tager disse opremsninger i betragtning synes der at danne sig et mønster omkring franske band og deres indgangsvinkel på black metal genren. Man kan som kræsen lytter med en utrættelig hunger efter interessante auditive stimulanter næsten altid søge mod Frankrig for at få tilfredsstillet disse lyster, især inden for black metal hvor landet er et af verdens absolutte heavyweights. Det er således ikke nogen dans på roser for de nyere bands at skulle sætte deres stempel på det franske black metal pergament hvis intentionen er at dette stempel skal være vedvarende og ikke blot betragtes som endnu et, ganske vidst hæderligt, men i sidste ende minimalt bidrag der blot får lov at stå i skyggen af de uanfægtede legenders arv.

Moonreich er, for at vende tilbage til udgangspunktet, ikke særligt skræmmende musik, i forhold ti hvad man ellers kan komme ud for. Musikken er nådesløs og velskrevet og veksler mellem rå, mørke skæringer og mere melodiøse stykker enddog med klassiske guitarsoloer oven i hatten. Bandet udfører sin musik ganske godt, også så det bliver forholdsvis stimulerende til tider, specielt skivens sidste halvdel, med en tilpas mængde interessante riffs og aggression til at holde lytterens opmærksomhed. Hvor bandet her drager associationer til landmænd Peste Noire og norske Taake synes de mere straigt forward numre at forekomme ret kønsløse. Der er ikke nok variation, eller eksperimentation for den sags skyld og i sidste ende bliver de blot middelmådige – uden dog at være forfærdelige- numre der på ærgerlig hvis trækker helhedsindtrykket ned i middelmådighedens mudderpøl. Uhelligdigvis er skiven overvejende fyldt med de mere melodiske og, fristes man til at sige, mere gennemtænkte numre der også på en eller anden måde skaber en mere prisværdig kontrast mellem de to kompositionsformer, så effekten i sidste ende er rent faktisk ikke helt så skidt som det kunne lyde.

Moonreich er ikke et af de mest bemærkelsesværdige franske bands for tiden, men formularen bandet gør brug af på denne skive er ikke desto mindre vand/vind/ild//jord/helligdoms -tæt og kan klart anbefales hvis man er i stemning til noget veludført fransk traditionel/utraditionel black metal.

Trackliste 1.Terribilis Est Locus Iste 08:34   2.Bright Morning Star 07:19   3.Oppressive Light 02:57   4.Chant for a Darkened Gospel 03:58   5.The Serpent Presaging Sinister 04:43   6.Cursed the Day, Hailed the Night 06:21   7.Nos Conspuere in Vobis 05:02   8.Hidden Mystical World 09:58   9.And a Star Fell at the Fifth Sound 09:19 Her kan der lyttes til en officiel album teaser: