In This Moment - Blood

Blood

Genrer:Metalcore, Alternativ metal
Antal numre:14

Amerikanske In This Moment udgiver den 14. august i år deres fjerde studiealbum, der får den enkle titel Blood. Genren kan bedst defineres som metalcore iblandet elementer fra diverse andre undergenrer, og i front har de den storbarmede, blonde og betydeligt tatoverede Maria Brink, der til fulde mestrer både ren, lys vokal og dyb growl.

Det sidste jeg har hørt til In This Moment, var deres album The Dream, som de udgav i 2008. Hvor de dengang fokuserede meget på det melodiøse og Marias smukke, rene vokal, eksperimenterer de i Blood meget mere med den industrielle lyd samt en hel del mere growl end for fire år siden. Derudover bliver Marias vokal i mange af sangene forvrænget, ofte i en mere industriel retning – og det er egentlig synd, netop fordi hendes vokal er så ubegribeligt smuk. Hendes growl er udmærket, ikke noget man sidder og falder i svime over, men den fungerer som en virkelig god kontrast til den feminine, rene vokal hun ellers benytter.

Som på The Dream fra 2008 er der intet at klage over mht. musikerne – de spiller upåklageligt, og især guitaristerne gør det virkelig godt. En ting jeg også synes virkelig godt om, og som går igen i alt deres musik, er deres lyrik, der ikke bare er overfladisk pjat, de har skrevet for at skrive et eller andet, men noget der virkelig har betydning – både for musikerne selv og for os som lyttere.

Jeg vil nok sige, at albummet starter lidt tamt ud – titelnummeret "Blood" er det eneste, der egentlig skiller sig ud af de første 5-6 numre, nok primært på grund af den lettere overdrevne brug af industrielle elementer, især hvad angår vokalen. På den sidste del af albummet lyder de heldigvis mere som det gamle In This Moment, og især sange som "Scarlet", "From the Ashes" og "Beast Within" viser hvad det er netop In This Moment kan – uden unødige afvigelser fra genren.

Trackliste 1. Rise With Me 2. Blood 3. Adrenalize 4. Whore 5. You Gonna’ Listen 6. It Is Written 7. Burn 8. Scarlet 9. Aries 10. From the Ashes 11. Beast Within 12. Comanche 13. The Blood Legion