Metal Allegiance - Metal Allegiance

Metal Allegiance

Genre:Thrash metal

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

Kumbaya my lord!

Alliancen tager form

Metal Allegiance er Mark Menghi’s barn, der sammen med David Ellefson, Mike Portnoy and Alex Skonick har sat tingene yderligere i gang. Selv er de ikke meget for at kalde sig selv en supergruppe, men mere som ”flere superprojekter, der danner helheden om Metal Allegiance”. Jo jo, lidt fine skal vi da være. Så er det så også det, vi hører, eller er det bare ny vin på allerede rådne flasker?

Sæt i gang!!

”Gift of Pain” starter ballet op. Uden tvivl et kongefedt nummer, der sagtens kunne være på en Lamb Of God-skive. Randy Blythe hamrer derudaf, imens Gary Holt lige svinger forbi med en solo eller to. Det er KLASSE!! ”Let Darkness Fall” med Troy Sanders i spidsen er da også Mastodon pakket ind i dette supergruppeunivers. Det lyder egentlig meget fedt og guitarspil plus trommelyd, der får en til at tænke: var det et b-sidenummer af Mastodon? Inden afslutning på nummeret går der Carlos Santana i den. ”Dying Song” kan da heller ikke synges af andre end den grumme Phil Anselmo. Absolut et højdepunkt på skiven og jeg er tosset med det!! ”Can’t Kill The Devil” er vel det nummer som Testament aldrig selv lavede og passer kun en mand som Chuck Billy.

Der er absolut ingen tvivl om, at såvel Alex Skonick, David Ellefson og Mike Portney er fremragende musikere, og det skinner også igennem. Især Alex Skonick plus venner som fx Gary Holt (Slayer & Exodus) leverer guitarsoli, der er potente som bare pokker. Mike Portney er tight bag slagtøjet og David Ellefson leverer basarbejde, der ikke er til at sætte en finger på. Men efter de fire første numre går det gevaldigt ned ad bakke. ”Scars” og ”Destination Nowhere”, sidstnævnte med Matt Heafy (Trivium), er simpelthen kedelige at høre på. ”Wait Until Tomorrow” med Doug Pinnick (King's X) og James Jasta (Hatebreed) gør heller ikke tingene bedre: Doug bygger op, James skriger et eller andet, inden der spilles solo. Det var den sang. Det instrumentale nummer derimod ”Triangulum” giver de fantasiske musikere knap 8 minutters fri leg. Det byder blandt andet også på gæstevisit fra Misha Mansoor, Ben Weinman og Phil Demmel. Her viser de, hvad de kan med spader og tønder og enhver med hang til guitarsoli bør give sig selv 8 minutters fred fra alt omkring sig og så frem med tennisketcheren, for nu skal der jammes luftguitar!! Se det holder - også uden vokalist! Mark Osegueda fra ”Death Angel” slutter af med ”Pledge Your Alliglance”, og så er den ged barberet!

Højt at fly - dybt at falde

Det er så ærgerligt: jeg mener, at det burde være Metal Allegiance, man burde tænke på og ikke den enkelte sangers band! Det lugter langt væk af Mastodon, LOG, Testament etc. Jeg havde bare forventet noget mere udfordrende, mere noget andet end det, der normalt laves af de implicerede parter. Den sidste halvdel af skiven reddes kun af instrumentalnummeret, der er guf for øregangen! Skuffelsen er dog stor, hvad de øvrige numre angår! 5 kranier til fem fede numre!

1. Gift Of Pain
  2. Let Darkness Fall
  3. Dying Song