Memory Garden - Doomain

Doomain

Genre:Doom metal
Spilletid:44.07

I grænselandet mellem doom og heavymetal

Memory Garden kommer fra Sverige, og det kan godt høres i deres lyd, idet at bandet blandt andet består af folk fra hedengangne Memento Mori, Abstrakt Algebra og Nightingale. De har eksisteret siden 1992, og er nu ude med deres femte skive. De første tre udkom ret hurtigt efter hinanden i tiden fra midt halvfemserne, og frem til årtusindeskiftet. Men så gik luften åbenbart ud af ballonen, for ikke siden 2008 med Carnage Carnival, har bandet givet lyd fra sig.

Stilmæssigt fortsætter Doomainl i samme spor som hidtil, hvilket vil sige doom inspireret heavymetal, tilsat en god gang power. Genreforvirring? Næ, egentlig ikke, for musikken virker nu ret lige til. Der skal ikke herske nogen tvivl om at håndværket er i orden, men overordnet set flyder numrene bare lidt for meget sammen, og det trækker ned. Dette skyldes især Stefan Berglunds vokal, som nok i virkeligheden er min største udfordring her. På den ene side holder jeg rigtig meget af hans lettere lyse og melankolske skrøbelighed, men finder samtidig ikke stemmen stærk nok i de mere hårdtslående riff passager. Der mangler lidt mere råhed her og der på vokalfronten.

Når det så er sagt, må jeg også indrømme at Doomainl bestemt har sine gode stunder. Deriblandt den friske og mere kontante "Violate & Create". Pladen byder undervejs på mange fede melodiske guitarstykker, og selve produktionen virker dejlig harmonisk. Hertil kan nævnes at Mike Wead (guitarist; King Diamond, Memento Mori, Abstrakt Algebra mfl.) og Dan Swanö (Edge of Sanity, Bloodbath, Nightingale m.fl.) har været inde over og hjulpet med at dreje på knapper.

The Evangelist Åbnings nummeret fra Doomain albummet

1. The Evangelist
  2. Latent Lunacy