Melechesh - The Epigenesis

The Epigenesis

/ Warner Music Group · Udkom

Genrer:Death metal, Thrash metal

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

Melechesh bevæger sig genremæssigt i det svart metalliske med en del østerlandske/etniske inspirationer og specielt sidstnævnte er med til at få "The Epigenesis" til at skille sig ud fra mængden af ekstremmetalliske udgivelser. Denne specielle vinkel på ekstrem metal fik Melechesh allerede forfinet på forrige album, "Emissares", og dette fortsættes på "The Epigenesis". Åbningsnummeret "Ghouls of Nineveh" kunne indikere at skiftet til et større pladeselskab har fået Melechesh til at skrue en smule ned for aggressiviteten, men den harske vokal er stadig i centrum og fungerer eminent sammen med det næsten hypnotisk repeterende og catchy riff, som denne sang er centreret omkring.

Det tempo som black metal feinschmeckere måtte savne i åbningsnummeret kompenseres der så rigeligt for i eksempelvis " Defeating the Giants" og "Grand Gathas of Baal Sin", hvor der virkelig åbnes op for den diversitet, som Melechesh mestrer på eminent vis. I det hele taget er kompositionerne på "The Epigenesis" præget af en legesyge, der også resulterer i anvendelsen af, for denne genre, utraditionelle instrumenter, der gør at man som lytter aldrig helt ved, hvor man har Melechesh og bandet ligger bestemt ikke under for nogen form for genrerestriktioner – tjek blot det 12 minutter lange titelnummer eller de afdæmpede instrumentalnumre "When Halos of Candles Collide" og " A Greater Chain of Being".

Der er klart kompositionerne og riff-arbejdet, der bærer "The Epigenesis" frem, men man kunne godt ønske sig at det vokalmæssige var lidt mere søgende i lighed med resten af musikken. Der er dog ingen tvivl om at den aggressive vokal passer perfekt ind i sangene, men man sidder stadig med fornemmelsen af at lidt mere variation i vokalen kunne løfte sangene yderligere.

Dette er dog kun en lillebitte dråbe malurt i bægeret idet "The Epigenesis" på næsten alle områder er et overlegent album, der udfordrer lytteren med masser dybde og detaljer.