Legio Mortis - The Human Creation And The Devil's Contribution

The Human Creation And The Devil's Contribution

Genrer:Black metal, Melodic Black Metal
Spilletid:61.25
Antal numre:13

Black metallen har udviklet sig voldsomt, siden den blev introduceret af bands som Bathory, Venom, Sabbat og Hellhammer i midtfirserne og revolutioneret af de norske bands i 90erne. I dag har mange bands, der markedsføres som black metal bands udviklet deres musik i en retning, som nogle nok vil påstå ikke er black metal mere.

Dette gælder sansynligvis også for tyske Legio Mortis, der på "The Human Creation and the Devil's Contribution" bevæger sig langt ud over black metallens grænser. Der er stadig black metal elementer på pladen, så som blastbeats of hurtige simple ofte atmosfæriske riffs, hvilket blandt andet kan høres i "Unholy Four", "Avenger of the Oppressed Souls", "Blood Fantasy", og "Thorn in my Eye". Men derudover trækker bandet lige så meget på thrash metal, klassisk metal, Paradise Lost-agtig gothic metal og endog melodød (i nummeret "Legio Mortis for eksempel) nogle steder. Faktisk lyder det som om, Paradise Lost har været en stor inspiration for Legio Mortis, og det er nok ikke et tilfælde, at der er en coverudgave af Paradise Losts "Pity the Sadness" på dette album.

Der gøres meget brug af atmosfæriske keyboards og andre episke effekter - der desværre virker lidt cheesy og sovsede til tider. Der er meget fokus på melodi hele albummet igennem, men det behøver ikke være et minues - heller ikke i black metal sammenhæng. Udover kvindelig gæstevokal gøres der mest brug af en snerrende, næsten snakkende, vokal kombineret med dybe growls, og desværre synes jeg, at begge bliver ret belastende i længden.

Derudover er "The Human Creation and the Devil's Contribution" bestemt ikke et dårligt album, og der er masser af afveksling i musikken samt elementer, der næsten går hen og bliver avant-garde. Det skal til Legio Mortis forsvar også siges, at, selvom de ofte refereres til som et black metal band, så styler de sig selv som et dark metal band, og desuden tror jeg også, at de trækker på black metallen, som den lød, før nordmændene revolutionerede den.

Er man interesseret i dark metal og i tidlige black metal bands som japanske Sabbat, bør man tjekke denne skive ud.