Ivanhoe - Systematrix

Systematrix

Genrer:Heavy Metal, Prog metal

Ivanhoe leverer stilsikker kodning i komplekse systemiske universer

Ivanhoe er et særdeles rutineret band. Siden deres tilblivelse i 86' er det blevet til 6 studiealbums, hvor Systematrix er det seneste skud på stammen. Bandet har altid placeret sig inden for rammerne af den nord-europæiske progressiv metal, og denne stil fortsættes ufortrødent på Systematrix. Et helt centralt kendetegn ved Systematrix, såvel som Ivanhoe generelt, er en fundamental struktur og produktion med fokus på det rytmiske og guitardrevne, hvor de syntetiske elementer mere eller mindre er reduceret til stemningsorienteret krydderi. Lyden på Systematrix er relativ tung for genren, og paralleller kan drages til Mastodon i denne kontekst. Flere aspekter af denne udgivelse er værd at nævne. Først og fremmest skriver Ivanhoe bare nogle knaldgode numre. De et fremadrettede og formår at bibeholde en rød tråd gennem hver enkelt nummer såvel som set over hele albummet. Godt gået, taget i betragtning hvor mange progressive kompositioner der bliver skabt og udfoldet. Yderligere er vokalen i en klasse for sig. Mischa Mang har uendelige variationer og bevæger sig ubesværet fra det hysteriske ala. Tobias Sammet (Edguy, Avantasia) til det rå udtryk ala. Russell Allen (Symphony X). Dette er tydeligst på nummeret "Human Letargo", der nok er albummets mest udtryksfulde.

Når alt dette er sagt, kunne man godt forvente mere af et så rutineret band. Dette føles som en meget stilsikker og gennemført velproduceret udgivelse, der dog ikke formår for alvor at revolutionere genren eller Ivanhoes egen stil. Ærgerligt, da Ivanhoe helt klart besidder potentialet til noget større. Dette er desværre ikke Ivanhose magnum opus, og vi ender dermed på en 7'er.

Trackliste: 1. Systematrix 2. Human Letargo 3. Tin Cans Liberty 4. War of the Centuries 5. Madhouse 6. Learning Path 7. Walldancer 8. The Symbiotic Predator – Seduction 9. The Symbiotic Predator - Resolution 10. The Symbiotic Predator – Late Recognition