/ Warner Music Group · Udkom

Genre:Heavy Metal
Spilletid:92:11

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

The Book of Souls er en god og solid omgang Iron Maiden, som vi kender det - men så heller ikke mere.

Høje forventninger

Når Iron Maiden efter mange års stilhed proklamerer, at næste album bliver et kæmpe værk på halvanden times tid med Maya-indianerne som tema, ny Eddie samt en masse medie-hype, så har man som heavy-entusiast selvsagt høje forventninger. Og det har man da også al mulig grund til, for dette er Iron Maiden, mine damer og herrer. Utvivlsomt et af de allerstørste bands i metallens historie!

Men bliver forventningerne indfriet? Ikke helt, desværre

Stort og bombastisk, men desværre uden bid

Iron Maiden. Man behøver ikke skrive meget mere end blot bandets navn, og så er al introduktion ellers fuldstændig overflødig. Hver gang de udgiver et nyt album, står hele metalverdenen på den anden ende, for hvad har mestrene nu fundet på?

Denne gang er det såmænd intet mindre end et storladent dobbeltalbum på 92 minutter, der med sine pompøse og episke sange udgør et Iron Maiden-album, nøjagtig som det kan forventes.

Som nævnt, og næppe til nogens overraskelse, er det storladne, det pompøse og det episke pladens virkemiddel, omdrejningspunkt og fundament. Nøjagtig som vi kender dem, lægger bandet ud i bombastisk stil med åbneren "If Eternity Should Fail" - et ganske solidt Maiden-nummer, der vidner om, at de mener det seriøst, og at vi skal til at være vidner til noget stort. Men mærkeligt nok udebliver den sædvanlige forløsning, der ellers plejer at være normal lytter-reaktion, når vi snakker Maiden; Efter første omkvæd skrues der op, og efter Bruce Dickinsons første udflugt til det allerhøjeste register, han magter, ser man sig ikke tilbage. Det plejer, sådan cirka, at være hændelsesforløbet, men desværre ikke her.

Det er, som om Iron Maiden ikke skyder med det allertungeste krudt, de har og lader sig nøje med nogle ideer, der ikke virker helt færdigudviklede. Ydermere er Dickinsons vokal til tider meget presset og uden snert af fordums saft og kraft. Okay, ret skal være ret - manden havde kræft i tungen under indspilningerne og efter sigende også en tumor i golfboldstørrelse lige ved stemmebåndet. Men hvorfor så ikke flytte sangenes toneart, så den kære Bruce ikke skal lyde så anstrengt? Især på skivens tredje og fjerde skæring, "The Great Unknown" og "The Red and the Black", kan man næsten ikke sidde det overhørig, når der forgæves kæmpes med de høje toner. Synd, for det er ellers rigtig fede numre.

Pladens højdepunkter er uden tvivl det førnævnte åbningsnummer samt "Death or Glory" og "Tears of a Clown". Iron Maiden holder, som altid, et fandens højt bundniveau, men trods store ambitioner og enorme musikalske armbevægelser, lykkes det ikke for briterne at gøre The Book of Souls til et mesterværk. Det er solidt håndværk og klassisk Maiden hele vejen igennem, men i undertegnedes optik kan man godt finde fire-fem andre Maiden-skiver frem fra bagkataloget, der er bedre.

The seventh Son and the seven skulls...

Når man anmelder Iron Maiden, er det ikke bare albummet, man anmelder, men hele bandet. Der er nærmest tale om helligbrøde, hvis man ikke uddeler en af de rigtig høje karakterer, men jeg kan alligevel ikke få mig selv til at uddele mere end syv kranier; Syv er et godt stykke over middel, for et dygtigt band er de sgu, og pladen er også ganske fed. Men syv er også et stykke under topkarakteren, da niveauet på The Book of Souls ikke er over vanlig Maiden-standard.

Jeg er ikke i tvivl om, at fans vil være godt tilfredse med The Book of Souls, men når man fortæller børnebørnene om Iron Maiden, er jeg ikke sikker på, det er dette album, man fremhæver.

1. If Eternity Should Fail (Disc 1)
  2. Speed Of Light (Disc 1)