Extol - Extol

Extol

Genrer:Prog metal, Alternativ metal

Brugervurdering: 8,5/10 baseret på 2 stemmer.

Ensformigheden overskygger det gode

Norske Extol har været i gang længe, faktisk siden 1993. Dengang spillede de teknisk dødsmetal, men nu spiller de mere Progressiv metal og alternativ rock. Trods deres lange karriere har de kun udgivet fem albums, hvoraf det nyeste hedder Extol, og er det jeg anmelder her.

Vi starter hårdt og kontant ud med et midt-tempo nummer, som er en smule tungt. Det hedder "Betrayal", og skildrer en god del af albummet meget fint. Det er tungt, men stille og roligt. Der er en blanding af growls og ren vokal, samtidig med at trommerne gør et rigtig fint stykke arbejde. Det fortsætter videre ned gennem "Open The Gates" og "Wastelands", og bliver for meget af det gode ret hurtigt. Vi ender dog ved "A Gift Beyond Human Reach", som er lidt speciel. Her er der en intro, som opbygger til selve nummeret. Der er et flow i dette nummer, som mangler hos de andre, og "A Gift Beyond Human Reach" virker som et pusterum. Det fungerer rigtig fint, selvom jeg synes et pusterum ikke burde være nødvendigt. Efter et fint nummer er vi tilbage i det sædvanlige tunge miljø. Det begynder at blive rigtig ensformigt på trods af det professionelle niveau (som er ret højt). Det fortsætter og fortsætter, og man bliver rigtig træt af at høre noget så ensformigt. En nævneværdig ting ved albummet er lyrikken og måden den er fremført på. Extol synger om kristendom, hvilket kan få nogle til at vælge dem fra uden overhovedet at lytte til dem. Det er dog en dårlig ide, for man lægger slet ikke mærke til lyrikkens tema, hvilket udvider målgruppen en god del. Den indskrænker musikken så igen, hvilket også er albummets største fejl. Det hele er godt lavet og rigtig fint udført, men det er pokkers ensformigt, og i sådan en grad at man bliver træt af det efter ikke engang at være halvvejs. Det er brandærgeligt, for Extol består af rigtig dygtige musikere. Her vil jeg fremhæve trommeslageren, som gør et rigtig godt stykke arbejde.

Extol kan anbefales til fans af tung musik, som ikke har noget imod at musikken er ret ensformig. Folk der vil ind i de tungere genrer burde finde et andet sted at starte, da dette album ikke vil give et fantastisk førstehåndsindtryk.

Trackliste 1. Betrayal 2. Open the Gates 3. Wastelands 4. A Gift Beyond Human Reach 5. Faltering Moves 6. Behold the Sun 7. Dawn of Redemption 8. Ministers 9. Extol 10. Unveiling the Obscure

Open The Gates viser albummet fra den gode side.