Entombed - When In Sodom

When In Sodom

Type:EP
Genre:Death metal
Spilletid:23:45
Antal numre:5

Efter en del problemer på hjemmefronten, f.eks. at Uffe Cerderlund som den ene halvdel af sangskriverteamet bag Entombed forlod bandet, er der endeligt nyt svensk dødskræs til betonørerne. Denne EP skal ses som en appetitvækker til den i september kommende "Serpent Saints" fuldlængde. Egentlig er appetitvækker en ren underdrivelse, da jeg lige nu ville sælge min venstre testikel for at få mere af denne kaliber.

Begyndende med en pudsig lille intro bryder "When In Sodom" ud gennem højttalerne som en flok piskede okser i brunst, selv Slayer ville blegne af misundelse over det fede riff der går igennem sangen. Man er tydeligvis gået en del tilbage til sine death metal rødder her, dog er der også nye tiltag som man ikke lige havde forventet fra svenskerne, som det orkestrale omkvæd der virker kanon i kontekst med den brutale grundstemning.

Det følgende "Carnage" beviser at Nomen Est Omen, total svenkeralarm er der dømt her, hurtigt, brutalt og en rigtig ørehænger.

Men ak, det bliver bedre; "Thou Shalt Kill" er tungere end Mogens Glistrup efter et ædegilde på Anthon Berg, især sanger L.G. viser en ufattelig brutal side af hans stemme.

"Heresy", nummer 4 er en dejlig lille dyster sag der viser en anden side af Entombed med dens horror børnekor i slutningen, man kunne næsten sammenligne den med "Hollowman", bortset fra at "Heresy" er en tak mere ondskabsfuld.

Det sidste nummer "Amen" er en lille akustisk sag med et gennemgående monotont riff belagt med en forvrænget stemme, ikke et nummer man går i koma over men en fin afslutning på en genial EP.

Det skal dertil siges at bassist Nico her har kreeret en kanon organisk lyd der ikke mangler gennemslagskraft, faktisk ville jeg mene, at det er den bedste lyd bandet har haft nogensinde. "When In Sodom" er det eneste nummer man vil kunne finde på den kommende "Serpent Saints" skive, så man må sige at man får noget for pengene her. Fans og nysgerrige bør købe/stjæle/true sig til skiven NU!

1. When in Sodom (05:22)
  2. Carnage (05:21)
  3. Thou Shalt Kill (03:17)