Diamond Plate - Generation Why?

Generation Why?

Genre:Thrash metal

"Generation Why?" er det meget unge amerikanske band Diamond Plates debut-album (de har dog et par EPer under bæltet også).

Det kan godt være, at bandets medlemmer er meget unge, men de spiller thrash metal som var de veteraner, og hver eneste sang er smækfyldt med klassiske og bundsolide thrash metal riffs, og Diamond Plate viser, at de har læst på lektien, når det gælder den klassiske thrash metals konventioner, som de anvender på bedste vis.

Således kan thrash metal lytteren se frem til ligheder med musik fra klassiske thrash metal legender så som Testament, Metallica, Slayer, Artillery, Megadeth, Kreator og lignende på denne skive, hvis den var udgivet i 80erne med garanti havde været en thrash metal klassiker nu. Desuden er der enelte elementer fra power metal og traditionel heavy metal i form af visse akkord-progressioner. De shreddy men melodiske guitarsoloerne er som taget direkte fra et godt gammeldags thrash metal album; jeg mistænker guitaristerne Mario Cianci og Konrad Kupiec for at være specielt inspireret af Kirk Hammett, og det er egentligt meget fedt at høre nogle yngre guitarister, der giver hans spillestil den respekt, han fortjener (for, nej, Kirk Hammett er ikke så dårlig, som folk går rundt og siger nu om dage).

Det eneste minus ved denne skive for mig er den skrigende vokal, som ganske vist passer til musikken, men som også kan blive belastende at høre på i længden. Dog tror jeg, at yngre lyttere vil være uenig med mig i denne dom, da denne type vokal er ganske hyppig i metalcore. Og desuden kan der også trækkes visse ligheder mellem Diamond Plates sanger Jon Macaks stil og den mere rå stil som de tyske thrash metal bands benyttede sig af, så måske falder hans sang slet ikke ved siden af, når alt kommer til alt.

Lige meget om man kan lide vokalen eller ej, så bør man, hvis man er fan af god gammeldags thrash metal, tjekke Diamond Plates "Generation Why?" ud; den er ganske simpelt fyldt med thrash metal guf.