Deathstorm - As Death Awakes

As Death Awakes

Genrer:Thrash metal, Black metal

Ond thrash metal fra underverdenen

Deathstorm er en trio fra Østrig, som spiller thrash metal med black metal indflydelse. Bandet startede tilbage i år 2007, hvor det hed Damage, men i år 2010 skiftede de så navn til Deathstorm, hvor det er blevet til en EP i 2011 samt en split med Terrorama i 2012. Deathstorm er i år aktuelle med deres debutalbum, As Death Awakes.

Deathstorm står for en storm af dystre thrash riffs og højt tempo gennem hele dette album. Efter en kort introduktion med en sample på omtrent 11 sekunder bliver vi i første nummer, "Awakening of the Dead", sparket i løgene af et godt riff, før det hele ramler sammen i et stort kaos med Macs vokaler, som er en blanding af noget i retning af black metal shrieking, men som også har lidt retro thrash over sig. Selve Deathstorms lyd kan sammenlignes med andre nyere bands, blandt andet Skeletonwitch og Nerkomantheon, men på trods af Deathstorms måde at fange lytteren på i første omgang, så ryger sangene hurtigt ud i glemslen, og albummet ender med at blive et langt kaos, hvor man til tider godt kan ende med at blive lidt træt af det mindre gode trommespil samt Macs vokal. Der er nogle fede guitarsoloer samt riffs gennem dette album, men trommespillet og basgangene er desværre ikke super godt. Man får lov at høre bassen inde for det første minut på et af albummets længere sange, "Await the Edged Blades". Men basgangen bliver hurtigt overdøvet af guitaren igen. "Awat the Edged Blades" og "Nebelhexe" er albummets to længere sange, som strækker sig op til de seks minutter. De har det tilfælles, at de har et lidt langsommere tempo i sine introer, men vi bliver dog smidt tilbage i kaosset kort efter. "Nebelhexe" er et instrumentalt nummer, og her hører man bassen lidt mere poppe op mellem riffene, og trommeslager Mani får også vist, at han faktisk kan lidt mere, end hvad vi oplever ellers på skiven.

Deathstorm har et tema, der hedder død, ødelæggelse, helvede og mørke. Musikken formår sammen med lyrikken at skabe en følelse af, at man er fanget i en krypt, hvor sort magi, skeletter og alt andet mørkt, jagter en rundt i de dystre gange. Vokalerne spiller også en rolle her. Produktionen på As Death Awakes er fin og lidt beskidt, på den thrashy måde. Den er gjort lidt old school, og om man har black metal indflydelse er det jo næsten et selvfølge at have lidt sådan en lyd over sig, hvis ikke endnu mere lo-fi.

Deathstorm har formået at smide et okay album ud, som nok vil være fedt for den, som er fan af thrash, og specielt black thrash. Det er meget lige på, og tempoet er højt hele vejen igennem stort set. Om man søger noget med lidt mere dybde og variation, så finder man det nok ikke på As Death Awakes, ej heller, om man søger noget mere teknisk.

1. Awakening of the Dead
  2. Red Blood Spillage
  3. Backwards Bible