Skeletons

Genre:Heavy Metal

Officiel vurdering: 2/10

Brugervurdering: 2,5/10 baseret på 2 stemmer.

Covers fra Evil Elvis kandiderer til årets værste

I rette tid til julehandlen

Juletid? Så må man jo hellere som etableret artist komme med et Greatest Hits- eller et cover-album. Sidstnævnte selvfølgelig spækket med numre, der har været den altafgørende inspirationskilde for ens kunstneriske virke - det er hørt før. Denne gang er det Danzigs tur til at lave en skive med covers og indspille de klassikere, der har dannet grundlaget for hans musikalske retninger op gennem tiderne. Men hvor ville man dog ønske at han havde ladet være…!

På grænsen til det fornærmende ringe

Ja, kære læser. Det er ikke en fejl. Karakteren lyder på 2 sølle kranier, for der er bestemt ikke ret meget, der spiller for Danzig på Skeletons.

Umiddelbart lyder det ikke så ringe det her: Den levende legende Glenn Danzig, den ofte så forgudede og visionære genre-pioner, har sammen med sit stærke band indspillet covers af blandt andre Elvis Presley, The Everly Brothers, Black Sabbath og The Troggs. Der er lagt i kakkelovnen til en stor og svulstig rock-udladning, når Evil Elvis skal fortolke sine favoritter, men desværre er der absolut intet, der er som det skal være.

Den gode Glenns sangstemme rammer stort set ikke en eneste tone rigtigt, samtlige bandmedlemmer spiller decideret slapt og sammen med resten af produktionen, der lyder som tredive år gamle optagelser fra øvelokalet, bliver musikken simpelthen så mudret, intetsigende og farveløs, at det næsten er ubehøvlet at udgive noget, der lyder så ringe. Samtlige af pladens numre er fuldstændig blottet for dynamik og især gruppens hæslige forsøg på Sabbath-klassikeren "N.I.B." er direkte blasfemi. Det er ikke bare halvhjertet, det er fuldkommen uinspireret, og det lyder ganske enkelt forfærdeligt!

På åbningsnummeret "Devil's Angels" aner man en snert af Danzigs brutalitet og skarphed fra de unge dage med Misfits, og det redder karakteren på denne anmeldelse fra at ryge helt i bund. Men det ændrer ikke på, at Skeletons i bedste fald lyder som en samling gamle sjældne garage-optagelser på et ligegyldigt og posthumt udgivet box-set, som end ikke hardcore fans ville lytte ret meget til.

Svanesang?

Mens tæerne på undertegnede er ved at rette sig stille og roligt ud igen, og spændingerne i kæben er ved at fortage sig, stiller spørgsmålene sig i kø: Hvorfor? Hvorfor ikke kæle bare lidt mere for lyden? Hvorfor har ingen prikket Glenn på skulderen og sagt:

"Det er en ommer, kammerat"? Hvor er barnet fra Kejserens Nye Klæ'r, der kan råbe det, vi andre tænker? I min undren finder jeg en lille metaphor:

På pladens cover ses to personer, den ene den aldrende Glenn Danzig i bar overkrop. Den slaskede og udstrakte hud på det brede bryst vidner om dengang musklerne inde under var hårdt pumpede og stærke som bare fanden. Men skal vi til at konkludere, at det er med hans brystparti, som det er med hans musik - hvad der engang var stort, bredt, stærkt og massivt er blevet slattent og slapt? Det lyder unægteligt som om den gode Danzig ikke magter mere, men om Skeletons er Danzigs svanesang kan vi selvfølgelig ikke vide, selvom det godt kunne lyde sådan. Men jeg håber det ikke - det ville simpelthen være en alt for uværdig afslutning på en ellers så imponerende karriere.

1. Devil's Angels
  2. Satan (from Satan's Sadists)
  3. Let Yourself Go