CKY - The Phoenix

The Phoenix

Genre:Alternativ metal

Long time no see

Camp Kill Yourself, ofte forkortet CKY, er tilbage med deres femte album efter otte års pause og en udskiftning i konstellationen. Bandets oprindelige forsanger Deron Miller er smuttet, og guitarist Chad Ginsburg har overtaget hans post. Jess Margera sidder stadigvæk bag trommerne, og Matt Deis er tilbage på bassen efter fem år med andre projekter. Gruppen blev kendt i starten af 00’erne for deres musikalske bidrag til serien Jackass, hvor CKY’s trommeslagers yngre bror Bam Margera har medvirket. CKY’s sidste udgivelse var i 2009, og det er derfor interessant at se, hvad bandet har at byde på her otte år og med ny forsanger.

Tempoet er langsommere, men lyden er stadig særpræget

Hvordan klarer Chad Ginsberg det så som forsanger? Dette spørgsmål må befinde sig på læberne af alle CKY Allience-medlemmer (gruppens hardcore fangruppe), men de kan ånde lettet op. Han varetager opgaven ganske fornuftigt hele albummet igennem. Bandet blander også stadigvæk et væld af genrer på albummet, præcis som de plejer. Skiven indeholder ganske vist ikke så mange skate-punk elementer som tidligere, men der er til gengæld blevet inkorporeret en hel del funk, hvilket fungerer overraskende godt, blandt andet c-stykket i ”Unknown Enemy” og omkvædet på ”The Other Ones” vidner tydeligt om dette. Bandet har dog på ingen måde forkastet metallyden. Introen til ”Wiping Of The Dead” er både skæv, tung og ond, som man kender CKY. Bandet har som sædvanligt også benyttet sig af et godt skud synthesizer. De får specielt lov til at fylde meget på den første halvdel af pladen, og det er egentlig en skam, at de ikke også har en større rolle på den sidste halvdel. Denne lydsammensætning fungerer nemlig rigtig godt, og er, sammen med funkelementerne, med til at adskille CKY fra alle de andre bands i genren.

Velkommen tilbage. Vi håber, at I bliver

Overordnet set er The Phoenix faktisk en ganske habil plade. Den indeholder ganske vist forbiere som ”Head for A Breakdown” og ”Lies From You”, men resten pladen er gedigen underholdning med musik både til nakken og festen. Bandet viser med det sidste nummer ”Better Than Get Even”, at de også tør at tænke større, selvom det kun lykkes delvist på The Phoenix. Pladen må dog nøjes med syv kranier, da den kun indeholder otte numre, og så er der altså ikke megen rum til fejltagelser. Pladen er lækker, og derfor er det sgu lidt ærgerligt, at der ikke er mere af den. Det ændrer dog ikke på, at de er tilbage, og det bliver spændende at følge CKY igen.

1. Replaceable
  2. Days of Self Destruction
  3. Unknown Enemy