Black Stone Cherry spiller koncert i VoxHall, Aarhus C .
Black Stone Cherry - Family Tree

Family Tree

Genre:Hard rock
Antal numre:13

You’re fired!

Black Stone Cherry er et southern rock-band fra Kentucky, USA, der har udgivet fem fuldlængdealbums og en stribe EP’er siden debuten i 2006. De peakede med den solide Between The Devil & The Deep Blue Sea i 2011, der med sange som ”White Trash Millionaire” og ”Killing Floor” viste, hvordan man laver traditionel og medrivende hard rock ”US style”. Desværre har de aldrig nået samme højder siden, og det er formodentlig derfor, deres gamle pladeselskab, Roadrunner, droppede dem tilbage i 2015. Man kunne måske forvente, at en sådan fyring ville være dét spark bagi, der kunne ryste støvet af, men Black Stone Cherrys sjette langspiller, Family Tree, er desværre endnu en langgaber.

Klodset og generisk

Bandet spiller sådan set fint nok, og forsanger Chris Robertson har en absolut godkendt stemme til genren, men sangene er der simpelthen ikke, og arrangementerne er ofte decideret klodsede. Det hører man allerede på åbneren ”Bad Habit”, hvor omkvædet gang på gang sætter sangen i stå. Den obligatoriske ballade, ”My Last Breath”, har en tåkrummende pinlig tekst og er komplet uden indlevelse, eksemplificeret ved den afsluttende guitarsolo, der både er opsvulmet og generisk. Et nummer som ”Southern Fried Friday Night” starter egentlig fint med gode riffs, men bandet vil alt for meget og det bliver en rodebutik af forskellige ideer. Og sådan fortsætter det med uopfindsomt, rodet og kedsommeligt hard rock hele vejen igennem.

Djämes Braun is in da house

Eneste lyspunkt er en funky hyldest til ’The Godfather of Soul’ i ”James Brown”, der i bedste Led Zeppelin-stil viser, at Black Stone Cherry kan meget mere end den metervare-hard rock, de ellers disker op med på Family Tree. Det er en sang, man umuligt kan sidde stille til, og hvor især bandets rytmesektion brillerer. Hvor er det niveau på resten af albummet, venner? Ingen steder desværre, og det er næppe med Family Tree, at Black Stone Cherry redder deres langsomt døende karriere.

1. Bad Habit
  2. Burnin'
  3. New Kinda Feelin'