Barren Earth - Our Twilight [EP]

Our Twilight [EP]

Genrer:Melodisk Death Metal, Progressive Death Metal
Spilletid:22.26
Antal numre:4

Barren Earth er et relativt nyt finsk band, dannet i 2007 af musikere med en baggrund i bl.a. Amorphis og Kreator. Musikken er melodisk dødsmetal med progressive elementer, der bringer mindelser om både Opeth og Amorphis - sidstnævnte især i den rock'n'roll-prægede brug af 70'er-hammondorgel på mange passager. Vokalen veksler mellem growl og ren vokal, og begge fungerer glimrende, det samme gælder musikerne generelt og produktionen.

Bandets debutalbum skulle vist komme i starten af 2010, så denne fire numre lange EP er tænkt som en "teaser", der kan skærpe metalmiljøets opmærksomhed omkring bandet forud for næste års fuldlængde-skive. Missionen er foreløbigt lykkedes med bravour hos undertegnede. Åbningsnummeret "Our Twilight" (hvor tilføjelsen "EP version" formentlig er et fingerpeg om, at nummeret også kommer til at optræde på det rigtige album) er simpelthen vanvittig fedt. O.k., overgangen til det smittende omkvæd med ren sang og det karakteristiske progrock-agtige riff, der følger i hælene derpå, lugter en hel del af Opeth, men Barren Earth har alligevel deres egen lyd og atmosfære. En atmosfære, der også, som bandet selv er opmærksomme på, henleder tankerne på Jethro Tull enkelte steder - det gælder især det efterfølgende, majestætisk fremadskridende nummer "Jewel". "Flame of Serenity" er et acceptabelt, men i mine ører lidt kedeligt melodød-nummer - her er lidt for meget harmonisk stilstand. Klangbilledet vil dog måske appellere til fans af f.eks. Isolé (uden at der er tale om doom). Den afsluttende "Floodred" er til gengæld cool og groovy metal, med en svag Mastodon-fornemmelse over åbningsstykket, for siden at glide over i Opeth-terræn i omkvædet med den rene, flerstemmige sang (og også i nogle af de mere hårdtslående dødsmetal-passager), mens den akustiske passage ca. fire et halvt minut inden i nummeret også giver mig associationer til Psychotic Waltz i deres mere stemningsfulde hjørne.

Alt i alt en fed lille EP, der som sagt spænder ens forventninger til debutalbummet, men jeg vil gerne høre lidt mere af titelnummerets kaliber, før jeg for alvor får topkaraktererne op af lommen.