The Amenta - Occasus

Occasus

Genrer:Death metal, Industrial metal
Spilletid:54:10
Antal numre:14

The Amenta kommer fra Sydney og spiller en blanding af industrial, death og blackmetal i stil med Emperor tilføjet en produktion, hvor der sker masser af stemningsfulde ambient-agtige ting i baggrunden. Den beskrivelse kunne også passe på Strapping Young Lad og en vis hr. Townsends øvrige hårdtslående projekter, og det er bestemt også en association, der hurtigt melder sig på numre som "Mictlan" og "Nihil". Nærværende album er en genudgivelse af The Amentas debutalbum fra 2004, genudsendt med ekstra numre og en bonus-dvd, formentlig for at varme anmelderne op til bandets næste album, der skulle komme i slutningen af i år.

Bandet spiller sindssygt tight – jeg har ganske vist problemer med helt at høre, om der af og til er tale om triggede trommer og programmering, eller om The Amentas trommeslager simpelthen bare er på EPO. I hvert fald er rytmerne indimellem hurtige på en maskinel måde, der bringer en i tvivl om, hvorvidt det er et menneske, der spiller det her. Det hektiske, hurtige brydes fra tid til anden af tunge, langsommere grooves, hvor guitarerne ligger og vibrerer ovenpå.

De brutale, heftige udladninger afløses ofte af lange passager med ren ambientstøj, som måske tager lidt overhånd i deres omfang. På bonus-dvd’en er der en mængde grimme, ofte stroposkopagtige musikvideoer til lige så grim ambient, så måske er det elektroniske element noget, bandets medlemmer er særligt stolte af (indrømmet, der inkluderes også en video til albummets åbningsnummer, "Erebus", der er ganske fin).

Det eneste problem ved The Amentas "Occasus" (uden at bedømme bandets klichéagtige fremtræden i skinnende sort læder, makeup og "stage names" til alle medlemmerne) er forsangeren, hvis ensformige mellemleje-growl ikke lever op til variationen i resten af musikken. Han er i mellemtiden blevet skiftet ud, så det skal blive interessant at høre det kommende nye album. "Occasus" er dog alt taget i betragtning en sej, medrivende skive, der er fænomenal at løbe til (på trods af ambientpauserne).