Nanna Barslev - Lysbærer

Lysbærer

· Udkom

Type:Album
Genre:Folk
Antal numre:9

Officiel vurdering: 7/10

Brugervurdering: 3/10 baseret på 1 stemme.

Garvet skjoldmø drager afsted på egen hånd

Er du klar til noget helt andet end metal? Danske Nanna Barslev er nu klar med sit soloprojekt, albummet LYSBÆRER. Dog er hun ikke et ukendt ansigt på den danske metalscene. Hun er nemlig medstifter af både Asynje, Gny, Huldre og Ættir, hvor hun er med til at lave musik inden for folkemetal og folkemusik med fortællinger fra vikingetiden. Det bliver spændende at se, hvad hun har støbt sammen på LYSBÆRER.

Fortiden bringes til live

Albummet starter stille med ”Skjoldmø”, hvor vi skal på en tidsrejse langt tilbage. Lyden af et gjallerhorn (brugt i vikingetiden) og letsindige berøringer på et strygeinstrument kombineret med fuglekvidder og skovlyde. Som træernes trælbundne visken. Ivrigt hopper vi videre på træernes bund, og vi præsenteres for Nannas skønne, lyse renvokal sideløbende med strengeinstrument og trommer. Det rolige tempo fortsætter sangen igennem, samtidigt med at der er en mere alvorlig undertone i musikken, ligesom hos Wadruna og SKÁLD. Ud fra titlen på sangen og musikken i sin helhed på nummeret bliver jeg hevet tilbage til en barsk tid, hvor jeg forestiller mig en skjoldmø, som kæmper for sit samfund og sine kære.

Sangen ”Lysbærer” er overraskende i et lidt højere tempo end hidtil set på dette album. Kontrasten til det langsommere skaber luft til strukturen. Ud fra den lyriske beretning på nummeret fornemmer jeg en hyldest til nattens mulm og mørke såvel som dagens lys.                                                     

Imens jeg lytter til LYSBÆRER, får jeg associationer. Bands, som også laver folkemusik/folkemetal, er f.eks. Omnia. De bringer også denne her meditative og trælbindende kraft til bordet igennem deres musik. Ud over det, så skaber Nannas vokal associationer til den færøske sangerinde Eivør Pálsdóttirs vokal – der er en naturlig urkraft af vildskab i begge deres stemmer.  

Generelt set er musikkens tempo på albummet meget roligt, dog med en enkelt undtagelse. Vi introduceres for forskellige instrumenter såsom gjallerhorn, harpe, lut og trommer. Dette kombineres med Nannas vekslende ren vokal, som strækker sig fra belly voice til sopran. Alle disse elementer blendes elegant med hinanden, og vokalskiftet er med til at give dybde i musikken. Stemningen i musikken er så intens, at man fornemmer den helt ind i sine knogler. De lyriske tematikker tager udgangspunkt i sagaer og gamle krøniker. Vores forfædre bringes til live igen igennem musikken, ligesom hos Myrkur og Wadruna. Det er smukt.

Ud over det, så bringer Nanna også noget adspredelse til bordet; mange metalhoveder er vant til buldrende trommer og vilde riffs, men med dette album bliver vi hevet ned på jorden igen. Vi skal grounde. De langsomme trommer, udstrakte vokalfraseringer, letsindige strøg på lut og harpe, og naturens kraft, ånd og lyde får os i et saligt stadie, som kan bruges til yoga og meditation.

 

Naturens meditation

Nanna Barslev formår med dette album at skabe en fortryllende atmosfære, hvor man roligt kan komme ind i meditativ trance. De tidligere nævnte instrumenterne, fuglekvidder og sprogskiftet mellem dansk og norrønt (oldnordisk) etc. skaber det helt rette element for genfortælling og genindlevelse af vikingetiden. Nanna har både talent og erfaring, og med dette album har hun formået at komponere en mesterlig genfortælling.

Tracklist

  1. Skjoldmø
  2. Runebundet
  3. Mod vrede
  4. Askr
  5. Lysbærer
  6. Rhimfaxe
  7. Jagtmarker
  8. Sunna Sol
  9. Sten