Twisted Sister

Trädgår'n, Göteborg

Barndomsheltene

Da jeg modtog nyheden om at mine gamle barndomshelte i Twisted Sister ville komme til Sverige, blev jeg straks fyr og flamme (tak til Ole Bach), og kunne intet andet end nærmest tænke, se, høre, snakke og skide Twisted Sister de efterfølgende dage. Ja, betragt mig bare som fan, og tilmed var de også min introduktion til heavy metal, da de slog igennem i 1984 med "Stay Hungry" albummet. Det var også Twisted Sister jeg oplevede min første koncert med, i hedengangne Saga tilbage i 1986. Noget der bestemt gjorde stort indtryk på en bette knægt der lige var fyldt 13 år. Det farvestrålende image og den upolerede energi gik direkte ind på lystavlen – og der sidder det klokkerent den dag i dag.

Holder Twisted Sister stadig?

Men holder Twisted Sister så stadig!? Et eller andet sted forstår jeg nemlig godt tvivlerne. Der er ikke kommet et regulært nyt studie album siden "Love Is For Suckers" (1987), og ved deres første officielle reunion gig (Sweden Rock i 2003), var store dele af koncerten præget af alt hvad der nærmest kunne gå galt. Så jo, jeg forstår godt folks skepsis, men lad mig sige det sådan; Jeg har oplevet et hav af koncerter de sidste tyve år, de fleste har været ganske gode, nogle direkte pinlige, andre overraskende positive, men kun ganske få har kravlet ind under huden og påvirket mig synderligt. Denne aften var en af de mest fantastiske aftener i hele mit lange rådne liv. Jeg vil ikke påstå det er den bedste koncertoplevelse jeg til dato har haft, men omvendt kan jeg heller ikke nævne noget der har overgået det.

Grundet svigtende billetsalg, var denne koncert rykket fra Liseberg Hallen ned til Trädgårn, som vel rummer omkring halvdelen. Det overraskede mig lidt at et navn som Twisted Sister ikke kunne trække flere mennesker, da netop Sverige er et af de lande hvori de (per indbygger) har opnået den største popularitet. Men måske mange havde fravalgt denne koncert oven på uheldene fra Sweden Rock ’03, samt selvfølgelig det faktum at aftenens koncert lå placeret en tirsdag aften. Hvad jeg til gengæld ved, er at vi der oplevede Twisted Sister på en pakket Trädgårn (12-1300 mennesker), så et band der knaldede til vaflerne med en sjælden set entusiasme.

Verdens bedste frontmand

Salen begyndte allerede at koge da lyset blev slukket og det klassiske AC/DC nummer, "It’s A Long Way To The Top (If You Wanna Rock’n Roll)", satte i gang som selve intro. Ganske som forventet startede Twisted Sister med "What You Don’t Know (Sure Can Hurt You)", og efter ganske få sekunder blev det tydeliggjort at Dee Snider og resten af bandet var klar på at levere en kraft præstation. Lyden sad lige i skabet, bandet spillede fantastisk og Dee Snider fik hurtigt bevist hvorfor han er verdens bedste frontmand. Jeg vil dog gerne skrive under på at Twisted Sister IKKE er de bedste tekniske musikere, og at Dee Snider ej heller er den teknisk bedste sanger. MEN; ingen overgår dem i at præstere en fed performance, tilsat den mængde attitude jeg oplevede den aften, samt den kendsgerning at Dee Snider vitterlig ER verdens bedste frontmand og indpisker!! Han kører på som en utæmmet pitbull, og viger ikke tilbage hvis han oplever slattenhed i publikum. Et godt eksempel på dette, var da han spottede en kvinde oppe på balkonen og gav hende følgende svada; "You haven't sang, you haven't clapped, you haven't smiled… I don't think you've farted! I'm watching you - I don't know why you're here, so far you ain't done shit. I give you like three more songs, and then I'm gonna fucking tear you a new asshole". Dee som vi kender og elsker ham, sådan!! Hun fik åbenbart rettet op på sin attitude, for i hvert fald sendte Snider hende en varm hilsen senere hen i koncerten.

Midtvejs i koncerten spillede de "We’re Not Gonna Take It", som jo nok er deres største hit, og hertil måtte Dee da efterfølgende lige nævne, at hvis folk kun var kommet for at høre det nummer, ja så kunne de ligeså godt skride hjem nu, og gøre plads for de sande S.M.F’s. Men selvfølgelig blev folket, for hvem forlader en fest der koger?? Denne koncert lå i øvrigt ganske få dage efter skudepisoderne på en skole i Finland, og på enkel smagfuld vis blev nummeret "The Price" dedikeret til de efterladte. Om ikke andet vidner det da om et amerikansk band der trods alt følger lidt med i tingenes tilstand i Europa også. Af samme årsag kunne jeg nemt forestille mig at de bevidst deraf undlod at spille live hits som "Be Cruel To Your School" og "Shoot ’Em Down". Ganske forståeligt!

Dee Snider kørte hele koncerten igennem på fuld pedal og imponerende entusiasme, men resten af bandet fulgte også trop, hvoraf det især er værd at nævne den bastante bassist Mark "The Animal" Mendoza, der voldtævede sine fire strenge, samt bandets grundlægger Jay Jay French, der denne aften var i særdeles hopla, og med god kontakt til publikum. Men generelt var hele bandet på, og alle så ud til at nyde denne koncert. Det er klart at bandets smittende engagement påvirkede folk, og skal jeg være ærlig, ja så var jeg da også op til flere gange ved at fælde en tåre over det jeg så. Twisted Sister spillede af lyst, ikke af nød. De har alle hver deres karriere ved siden af bandet, hvorfor de også begrænser deres live aktiviteter. Jeg føler mig dybt privilegeret over det jeg oplevede denne aften – i sandhed en aften der er værd at huske mange år fremover.

Fantastisk aften

Fantastisk aften, lyd, band, publikum, spillested, stemning - og tak til de to dejlige mennesker der delte denne fantastiske tur sammen med mig. Dejligt at se også jeres smittende energi. Ku vi for helvede gentage denne tur igen, så tvivl ikke på om jeg er klar igen!! Kommer Twisted Sister atter til Europa, så tøv endelig ikke med at tjekke dem ud. Måske/måske ikke de kommer på Sweden Rock til næste år – men hvis de gør, kan du regne med jeg står på pletten igen.

Vask tavlen ren og glem Sweden Rock 03, for bandet er nu i topform. Jeg ville elske at få min røv smadret sønder og sammen, som tilfældet var den aften i Göteborg.

Setlisten:

1. What you don’t know