I år kan Pretty Maids fejre 25 års jubilæum, og derved er det vel passende at kalde dem Danmarks mest vedholdende metal band. Det er dog en kendsgerning, at de ikke har været synderligt aktive de senere år (hvis vi lige ser bort fra sidste års, ganske udmærket album i øvrigt, "Wake Up To The Real World"), men i løbet af de 25 år der er gået, er det alligevel blevet til seksten regulære udgivelser. I sig selv ganske imponerende, ikke mindst taget kvaliteten af disse i betragtning. Pretty Maids kan deres kram til fingerspidserne, om end det innovative aspekt kan ligge på et meget lille sted. Og heldigvis for det i øvrigt!

Igen var det Amager Bio der lagde hus til fornøjelighederne, hvilket passede mig fint, al den stund at netop Amager Bio er et af mine absolutte fortrukne koncert steder herhjemme. Det gælder både hvad angår lyd, scene, bar områder og øvrige faciliteter - ja, hvis vi lige ser bort fra toilet forholdene. Jeg er efterhånden ved at få den opfattelse, at spillestederne generelt tror at de mandlige gæster tager til takke, med at få lov til at tørre hænderne af i bukserne. Nå, men tilbage til Pretty Maids, som sparkede liv i koncerten med titelnummeret fra Sin-Decade, og derfra var det bare derudaf i velkendt stil. De har jo et hav af svinefede numre, deriblandt en del ballader. Og dem skal der jo også være plads til, selvom det nok var lige i overkanten af fyre tre styks af i træk, som tilfældet var midtvejs i koncerten. Det dræbte lidt af dynamikken hos publikum, og i øvrigt et publikum jeg gerne havde set var lidt mere fremme i skoene denne aften. Men okay, Pretty Maids er jo ikke teenagere længere, og gennemsnits alderen hos publikum er vel også ved at være deroppe, hvor enten hængepatter eller øldunk, ikke er så fandens langt fra virkeligheden. Det ændrer dog ikke på, at skøn jomfruerne rent faktisk fik skudt endnu en fed koncert af sted, hvor også tidligere medlemmer, i anledning af jubilæet, trådte frem på scenen. Deriblandt guitaristen Ricky Marx, som gav den pedal på de sidste ekstra numre, med sit nu revisor anlagte look. Jo, det var sgu i sandhed en fed aften, og hvis jeg lige ser bort fra udeblivelsen af gude nummeret, "Yellow Rain", så var der faktisk ikke ret meget at klage over. Det skulle da lige være deres fesne merchandise udvalg, for i hvert fald vågnede jeg op næste dag, med en Pretty Maids ’skull’ t-shirt, som i bedste fald havde gået an som beklædnings genstand i firserne. Nuvel, jeg har vist mig på job i den, én gang efterfølgende – og om ikke andet, er den et minde om endnu en god koncert med Pretty Maids. Jeg ser i hvert fald allerede frem til næste jubilæums koncert. De kan sgu endnu!!

Nedenfor aftenens sæt liste:

Sin-decade
Spooked