Jinjer
Jinjer

Jinjer

BETA2300, København S

Jinjer

Jinjer

Min mor ville have kaldt Jinjer for en omgang ”skrald og larm, og hende der sangeren skulle da vist passe på sin stemme”, men så igen, min mor voksede op med syrerocken, så hun er måske ikke den rette at spørge. Alligevel er hun inde på noget af det rette. Den måde, som Tatiana mishandler sine stemmebånd på ved konstant at gå fra growl til scream til clean vokal, kan ikke være alt for sundt. Det ville måske være noget, en gammel havenisse, som denne anmelder, kunne finde på at tænke, men inderst inde ved jeg jo godt, at growl og scream kan gøres korrekt, så det ikke ødelægger ens hals.

Tilbage til smelteovnen. BETA2300 er desværre konstrueret sådan, at alt, hvad der kunne findes af udluftning, er lukket af, og koncertsalen bliver dermed så vidunderligt varm, at jeg er sikker på, at der kan steges bacon på gulvet bagefter. Bare det at stå ude i baren gjorde, at min krop skreg på frisk luft og østenvind fra Amager Strand. Men man må yde, hvis man skal nyde, og der blev helt klart ydet, når man så de store bamser af mænd, der klemte sig ind i det lille lokale.

Desværre for Jinjer skulle de optræde i dette helvede af et rum, og hvis det var varmt ude blandt publikum, så tør jeg slet forestille mig, hvordan det må have været oppe på scenen med det væld af projektører, der drejede omkring sig selv for at skabe en stemning, mens Tatiana hoppede omkring foran publikum. Der var dog lige en kort stilstand på et tidspunkt, hvor selv hun måtte hive efter vejret og indikere, at hun havde det varmt, men alligevel skød hun det fra sig og kæmpede videre.

Jeg har faktisk ikke særligt meget at sætte på musikken, men jeg vil dog påpege den manglende entusiasme fra både publikum og Tatiana. Måske det smittede af på hende, at publikum generelt var meget stille, og måske varmen gjorde dem mere stille, end normalt. Traditionelt vil der altid være nogle, der forsøger at danse omkring, hoppe som Duracell-kaniner og råbe som gale, men det virkede bare ikke, som om det fangede an til denne koncert – andet end lige de forreste par rækker. Det var simpelthen for varmt.

Og så den manglende entusiasme fra bandet. Når man ser deres videoer fra andre koncerter, synes jeg bare, at der normalt er langt mere gang i dem, end der nu var til denne koncert. Kanske at det igen har været varmen, eller måske det bare var for småt til, at de kunne bevæge sig særligt meget. Og så synes jeg ikke, at trommerne helt passede ind i lyden. Deres klang var alt for metallisk og passede slet ikke ind i, hvad der nu er Jinjers lyd. Samtidig vil jeg gerne runde Tatianas stemme af til sidst med at sige, at hun bør blive i growl og scream. Når hun går clean passer det slet ikke ind i musikken, og hvis hun gerne vil bruge sin rene stemme, så skal hun have noget mere rocket musik.

Alt i alt betyder det, at vi ender på seks kranier for denne oplevelse. De kunne have givet så meget mere, og vi havde måske fået en anden oplevelse, hvis de havde haft et større og køligere spillested end BETA2300.