Helhorse by Nikolaj Bransholm
Helhorse by Nikolaj Bransholm

Helhorse

Train, Aarhus C

En aften med dansk metaldominans!

Train havde atter en gang åbnet dørene til et forrygende metalarrangement, og denne aften var der dansk på menuen. Det var nemlig en tung pose blandet metal i form af LIVLØS, Bersærk og Helhorse, som var mere end bare almindeligt tændte denne aften. Det var en førstegangsforestilling for undertegnede, da jeg endnu ikke havde nydt nogen af de tre bands live endnu og kan da også konstatere efter denne aften, at jeg i den grad er gået glip af noget! Jeg skal advare om stor begejstring i denne anmeldelse.

LIVLØS

LIVLØS by Nikolaj Bransholm

Det må bestemt være imod lægens anvisninger

Nå! Første band denne forrygende metalaften var aarhusianske LIVLØS, som jeg selv, og mange af mine metalskribentkollegaer på de andre sites, har skrevet mange rosende ord omkring. Der er lavet mange ”sjove” sammenligninger med deres navn i henhold til deres vildskab, så det vil jeg naturligvis også gøre – den kommer til sidst, og uha, den er sjov! Jeg havde som sagt ikke selv oplevet dem live før denne aften, men jeg har fulgt med i deres udvikling på de forskellige medier, og de er enige om at de losser røv live, så mine forventninger var naturligvis store.  Deres anmelderroste EP, som jeg selv gav 8/10, er blevet spillet mange gange i privaten, men jeg var også spændt på at høre nogen af deres nye numre.

Klokken 19 traskede de unge herre på scenen til… jeg ved sgu ikke, hvilket nummer, de havde lånt, men det var hyggeligt og en kende sjovt. De fremmødte og jeg selv fik da et stort smil på, og det smil blev kun større, da de satte gang i løjerne. Trommerne slog an til første nummer, ”Sheets”, og så satte alvoren ind. Der er virkelig smæk på de her gutter, hold nu kæft!  Simon Olsen burde efterhånden være et navn, som de fleste i metal-Danmark kender, og han var som altid i hopla. Det var resten af hans band så sandelig også, for hold da op, det gik stærkt! Numrene fra EP'en blev naturligvis spillet, og en stribe nye numre som også virkelig havde pondus. Det var et udmærket fremmøde, selvom der var rigeligt med plads på Train denne aften, men de fremmødte gjorde virkelig deres til at løfte koncerten og bifalde de aarhusianske vildbasser. Rigtig vellykket og energifyldt koncert, og da Simon proklamerede fra scenen, at han døjede med en hård influenza, så tænkte man, at ikke en gang sygdom kunne tage livet af LIVLØS, for det bemærkede man satme ikke!

8/10

Bersærk

Bersærk by Nikolaj Bransholm

Danmarks fedeste liveband?

Jeg var svært godt tilpas efter aftenens første koncert, og det skulle vise sig kun at blive bedre. Der gik lidt tid, før jeg opdagede Mulm, som er debutalbummet fra Bersærk, og hold kæft, det er fantastisk! Jeg glædede mig, som et barn til juleaften, til at opleve dem live og til at se, om den energi og vildskab, som er på albummet, var lige så fed live. Ja!

De spildte bestemt ikke tiden, da de gik på scenen og satte gang i nummeret ”Nordenvind”, og så var det ellers tid til at blive rusket igennem igen. LIVLØS overraskede mig på trods af mine forventninger til deres show, men det var fordi, jeg ikke helt havde gennemskuet omfanget. Det havde jeg gennemskuet med Bersærk, da de var fuldstændigt lige så vilde, som jeg havde håbet og forventet. Hvis man lukkede øjnene, var det lige som at høre deres album på meget højt lydniveau. De spillede sindssygt tight og var hele tiden i øjenhøjde med det begejstrede publikum. Det var noget af en fest, der var under opsejling og forsanger Casper Popp gjorde virkelig sit til at få folk op af stolene – ikke at der var nogen, der sad ned, for folk var med fra start til slut. Jeg var virkelig imponeret over Bersærk - og hvor kan man skrive under på, at de er et af Danmarks fedeste livebands? For jeg vil virkelig gerne af med min underskrift. Det eneste, der manglede var flere mennesker, for en koncert som denne var 'fuldt hus'-værdig, og det kunne uden tvivl have løftet koncerten op på et højeste niveau. Der manglede lidt mere liv på gulvet, selvom dem, som var der gav alt, hvad de havde. Det gjorde Popp så sandelig også; voldsomt karismatisk og for helvede, hvor synger du bare fedt, man! Øllene blev holdt i vejret, og der blev rokket i alle led i kroppen til en super vellykket koncert.

8/10

Helhorse

Helhorse by Nikolaj Bransholm

Rock 'n' roll og kærlighed

Nu kom jeg så på bar bund, for mit kendskab til Helhorse var ikke ret stort inden deres koncert. Jeg mener nok, jeg engang er gået forbi dem på gågaden i Horsens i færd med en koncert op til koncerten med Metallica for et par år tilbage. Det jeg sådan svagt husker derfra, var at der var smæk på, og der huskede jeg satme rigtigt. Hvis hovedingrediensen ved de to første show var energi, så havde Helhorse i hvert fald luret den opskrift. Der blev så sandelig også smedet på det danske metal, og stålet var helt varmt, for hold da op, der var tændt op!

Som forsanger Mikkel Wad sagde på scenen, så var det tre år siden, bandet sidst havde optrådt i Aarhus, og det skulle der denne aften gøres godt for. Hans band havde luret, at det nok blev en tand varmt på scenen, da de allerede ved start havde smidt overtøjet, en ting som Wad naturligvis også gjorde senere på aftenen. Det var rock 'n' roll to the bones, men noget, som var endnu vigtigere, ifølge frontmanden, var kærlighed. Man fristes i kampens hede til at sige fandme nej! Intet er vigtigere end rock og metal, men manden havde jo ret. Kærlighed er vigtigere end alt, om det er til sin kone eller til metal. Der kom flere dybtfølte små taler fra scenen i mellem numrene, og det faldt i god jord hos undertegnede og de fremmødte. Selv om de havde svært ved at holde benene plantet i jorden på grund den fandenivoldskhed, de bar på, så viste Wads taler til publikum, at de alle sammen var helt nede på jorden og i super kontakt med deres publikum. I bedste Slipknot-stil blev folk bedt om at sætte sig, for derefter at springe op fra gulvet på hans tegn. Det var tredje strike denne aften for fantastiske frontmænd og super velspillende bands.
Til tider kunne man godt fornemme på folk, at det var sidst på aftenen og, at man var ved at nå et antiklimaks, men bandet holdt folk til ilden helt til det sidste og inviterede sågar folk op på scenen. Folks kræfter blev til sidst testet med crowdsurf fra Mikkel Wad som et fornemt punktum. Super koncert og der behøves bestemt ikke gå tre år, før vi ser Helhorse i Aarhus igen. Det gjorde ikke lige så ondt som at blive sparket af en hest, men mærket - det blev jeg da!

Tak til de tre bands og Train for en fantastisk aften! Flere af dem, med forlov!

8/10

Se det fulde billedegalleri her: https://www.flickr.com/photos/bransholm/albums