The Rock, København K

• Headlinere:

Da norske Svölk gik på, var der ikke mange mennesker foran scenen, og bandet så ud til at være en lille smule påvirket af det. Men der gik dog ikke længe før de fik lokket flere frem, med deres ZZ Top-inspirerede hard rock. Forsangeren fortalte (på norsk) mellem et par numre at Svölk var fra Norge, som jo var det land Danmark aldrig kunne slå i fodbold. Da ingen i publikum reagerede på det, spurgte han om folk forstod ham eller han skulle begynde at snakke på engelsk. Det ville folk ikke have, så han fortsatte på norsk. Han fortalte at Svölk betød at få nogle på hovedet og spurgte hvad det hed på dansk. TÆSK, blev der råbt. Ok, er i klar til at få tæsk? Det var publikum og alt i alt leverede Svölk en godkendt indsats en mandag aften foran ikke særlig mange mennesker.

Efter Svölk gik jeg i baren og hyggesnakkede og det virker som om at resten af The Rock gjorde det samme, for pludselig lød det i mikrofonen: Undskyld men vi forstyrrer vel ikke? Alle hoveder vendte sig om, og der på scenen stod der 4 superstjerner og var klar til at spille uden nogen havde opdaget at de var gået på. Så kan det ellers være at folk fik travlt med at komme frem til scenen, og Hail!, der består af Tim "Ripper" Owens (Judas Priest, Beyond Fear, Yngwie Malmsteen, Iced Earth) på vokal, Dave Ellefson (F5, Megadeth) på bass, Andreas Kisser (Sepultura) på guitar og Roy Mayorga (Stone Sour, Soulfly) på trommer. Koncerten blev sparket igang med Ace Of Spades og Territory, og folk var helt vilde. Stand Up And Shout, Balls To The Wall og Neon Nights blev efterfulgt af Wrathchild og publikum var efterhånden i ekstase. Der blev sunget fællessang, udvekslet high-fives og krammet. Folk var som små børn i en slikbutik, og det skulle blive endnu bedre. Efter Wrathchild præsenterede Ripper bandets anden guitarrist som kom på scenen under stor jubel. Hank Sherman fra Mercyful Fate kom op på scenen og spillede 3 numre med bandet. Grinder, Walk og Symphony Of Destruction, for som Dave Ellefson sagde: Nu har jeg i mange år set op til Hank og været inspireret af ham, så nu vil jeg have at han skal spille noget jeg har skrevet. Efter disse 3 numre forlod Sherman scenen igen, endnu engang til høj jubel. Koncertens højdepunkt var dens afslutning, med fænomenale South Of Heaven, efterfulgt af Peace Sells, Paranoid og Peace Sells afslutningen. Hail! Takkede for i aften men blev kaldt tilbage på scenen af flere minutters taktfast "WE WANT MORE!" Som ekstranumre spillede de Breaking The Law og Refuse/Resist og ikke én person gik utilfreds fra den koncert, tør jeg godt love. Bagefter var alle bandmedlemmerne og Hank Sherman ude og snakke med folk og skrive autografer og få taget billeder. En stor koncert med en gruppe sympatiske superstjerner.

Komplet setliste:

01. Ace Of Spades – Motörhead
02. Territory – Sepultura