CL Photography // Claus Westh Ljørring

Copenhell 2023 - Testament

Refshaleøen, København K

”He’s back!”

Er der noget bedre end at starte anden dagen på Copenhell foran Helviti scenen med et seriøst ’YES!’? Uhørt glæde var i hvert fald min reaktion, da jeg kunne konstatere, at en af mine største guitarhelte, Alex Skolnick, var med, da Testament trådte ind på scenen. Skolnick - en af de dygtigste guitarister Bay Area-scenen overhovedet har frembragt - havde misset starten af gruppens Europasommertur på grund af sygdom i familien, men nu var han der altså! På trods af det utaknemmeligt tidlige tidspunkt var der dermed basis for at starte dagen med en solid omgang klassisk old school thrash, fra et af de bedste og mest stabile bands i genren.

Ned i pitten. Dækket af støv

På forhånd havde jeg været en smule mopset over, at legenderne havde fået tildelt et så tidligt spilletidspunkt, men det glemte man hurtigt. Top-professionelle, som amerikanerne er, gik de seriøst til stålet fra start, og publikum kvitterede med det samme. Testament lagde fra land med mægtige ”Rise Up” fra Dark Roots of the Earth. Det viser noget om gruppens kvalitet og holdbarhed, at de kan starte med et nummer, der kun er godt 10 år gammelt, og stadig få gang i fællessang og circle pit fra stort set første sekund.

Chuck Billy ejede scenen med sin karisma og stadig imponerende vokal. Vi har tidligere været ude efter ham for at interagere så meget med publikum, at det forstyrrede leveringen af de klassiske thrash-sange, men det var der ikke noget af denne eftermiddag, for også på det område var han knivskarp. Lige før ”D.N.R (Do Not Resusciate)” udbrød frontmanden ‘I can taste the dirt. I love it!’ Det var selvfølgelig en hentydning til luftkvaliteten frembragt af det stadigt vildere pit, og der var bare så meget kærlighed i det støv! Stor ros også til den unge komet på trommerne, Chris Dovas, der fik os til at glemme alt om Dave Lombardo, for han drev med klinisk præcision det hele upåklageligt frem.

’Are you guys ready for some classic thrash metal?’ spurgte Chuck, inden de satte gang i "The Haunted" fra debuten, The Legacy. Overflødigt spørgsmål, for alt de havde spillet indtil havde sgu da været klassisk thrash! ”Over The Wall" fra samme album satte gang i sættets største circle pit, og ganske passende sluttede et af de skarpeste thrashbands nogensinde af med en hyldest til præcis det, der var foregået den seneste time: "Into The Pit". Der var ikke et øje tørt, eller jo, det var der jo faktisk, for der var ikke et eneste metalhoved fora Helivti-scenen, der ikke var dækket af støv.

For gamle og nye fans

Uanset, hvor godt et sæt man serverer, så er der bare en øvre grænse for, hvor stort det kan blive, når en koncert starter klokken 13:30. Testament leverede på alle parametre, og fik med garanti sendt os gamle røvhuller direkte tilbage til thrashens storhedstid. Samtidig er jeg sikker på, at amerikanerne også vandt en masse nye fans med denne aldeles overbevisende præstation. Skøn at se at (nogle af) de gamle kan endnu. En bedre start på dag to kan man næppe få.

Sætliste:

Rise Up

The New Order