Cavalera Conspiracy

Pumpehuset, København V

Det kom uden tvivl som en glædelig overraskelse for mange, da Cavalera brødrene langt om længe begravede stridsøksen og atter slog pjalterne sammen. Selv har jeg ikke rigtigt fået fulgt med i hverken Sepultura’s eller Soulfly’s gøren og laden de sidste 10 år, hvilket muligvis er en smule uretfærdigt. Men nu kom brødrene endelig til byen, og det skulle da fejres. Et tætpakket pumpehus lagde rammen, og tog særdeles flot imod, da Cavalera Conspiracy entrede scenen. Der blev lagt hårdt ud fra start af, med nogle af numrene fra deres albumdebut, "Inflikted", som udkom i foråret. Disse numre kendte jeg dog ikke, men det betød mindre, for stemningen var i top, og det var uanset hvor jeg stod i salen. Folk var bare på! Gensyns glæden overrumplede derfor fuldstændig det faktum, at lyden var en temmelig grumset affære under store dele af koncerten. Men med et repertoire sammensat af lige dele Cavalera Conspiracy og klassisk Sepultura materiale, triumferede bandet igennem en sand parade af musikalske knytnæveslag. Et band der udover Cavalera brødrene, også tæller bassist Joe Duplantier (Empalot, Gojira) og guitaristen Marc Rizzo (Soulfly, Ill Ninõ), som endvidere mindede en hel del om Tom Morello i look. Jeg havde egentlig ikke de store forventninger til denne koncert, og muligvis derfor blev jeg så positivt overrasket. Nuvel, så skal man altså ikke kimse af det fantastiske bagkatalog, og det var sgu en fryd atter at få blæst kraniet igennem til nogle af de klassiske numre – især ’Roots Bloody Roots’, som stadig er en af de mest mesterlige energiudladninger nogensinde skabt. En gennemgående vellykket koncert, og med et helt igennem fantastisk publikum. Cavalera brødrene kan sgu endnu!