Blind Guardian @ Lykke Nielsen Photography
Blind Guardian @ Lykke Nielsen Photography · Se flere billeder i galleriet

Blind Guardian

Gimle, Roskilde

Kan episk kompareres?

På trods af at det var torsdag, var Gimle nærmest straks blevet udsolgt på denne episke aften, hvor Blind Guardian skød anden del af deres God Machine-tour i gang. Med sig havde de svenske Sorcerer, der lagde en god bund for de ikoniske tyskere, hvis koncert havde lokket metalhoveder fra nær og fjern til Roskilde. I den forbindelse vil jeg gerne rose publikum, der i forhold til koncerten på Gimle i 2023, hvor der hensynsløst blev mast og skubbet foran scenen, opførte sig virkelig pænt og civiliseret.

Sorcerer

Sorcerer @ Lykke Nielsen Photography

Ligesom planlagt gik det svenske epic doom-band Sorcerer på klokken 20.00. Fra det øjeblik, de garvede musikere, hvis band efterhånden har næsten 30 år på bagen, indtog scenen, og tonerne fra ”Morning Star” rungede gennem det udsolgte Gimle, stod det fast, at denne optræden ville blive ved med at rumstere i undertegnedes erindring et godt stykke tid. Det var der flere grunde til. For det første beviste sanger Anders Engberg, at han er en sand kapacitet på vokalfronten med en gennemgående klokkeren, tydelig og ørevenlig lyd. For det andet var sættet spækket med fede guitarsoli, og i det hele taget var den klare guitartone leveret af Kristian Niemann og Peter Hallgren fremragende. Og for det tredje fik vi et overbevisende arbejde på kor, hvor alle bidrog med hver deres for at give numrene et komplekst og fyldigt udtryk. Især Niemann formåede med sin highpitch at støtte flot op om Engberg, mens bassist Justin Biggs bød ind med nogle frygtindgydende growls. Dette lydbillede blev gennemgående opretholdt; for undertegnede var det dog i særdeleshed ”Abandoned by the Gods” fra The Crowning of the Fire King udgivet i 2014, der efterlod et blivende indtryk, da sangens doomede grundrytme kombineret med det trestemmige kor gik lige ind i hjertet. Også titelnummeret ”Reign of the Reaper” fra deres anmelderroste skive fra 2023 overbeviste med en vild guitarsolo og et godt arbejde fra korets side. I alt måtte de fremmødte høre fire sange fra det seneste album, og der var rigtig mange blandt publikum, der havde øvet sig hjemmefra og fint kunne skråle med. Hallgren og Engberg måtte dog støtte sig lidt til sangteksterne, som de havde tapet fast til gulvet ved deres plads. Dette havde imidlertid ingen negativ indflydelse på koncertens kvalitet. Ud over de 45 minutter med god musik havde Sorcerer medbragt en masse merch, som publikum blev opfordret til at købe, så svenskerne kunne få råd til at købe benzin til at køre hjem for. ”The Hammer of Witches”, der var et godt miks af energi, doom og growls, afsluttede denne mindeværdige koncert.

Sætliste:

1. Morning Star
  2. Sirens
  3. Unveiling Blasphemy
  4. Abandoned by the Gods
  5. Curse of Medusa
  6. Reign of the Reaper
  7. The Hammer of Witches

9/10

Blind Guardian

Efter sidste års succes til Epic Fest 2023 var gensynsglæden enorm, da Blind Guardian var kommet tilbage til Roskilde i sober tilstand, hvilket ifølge frontmand Hansi Kürsh ville være en garanti for en episk aften. Og det havde han ret i! De fremmødte fik et fint udvalg af sange fra otte af deres tolv studiealbummer, hvor ”The Bard’s Song – In The Forest”, ”Valhalla” og ”Mirror Mirror”, der er del af bandets faste repertoire, selvfølgelig ikke måtte mangle. I forhold til sidste års turné var der i denne ombæring blevet lavet nogle justeringer i sætlisten med blandt andet “Script for My Requiem”, der ifølge Kürsh er “almost as good as Danish pastries”. Han fortalte også, at der da også stod en dansk cheesecake klar til ham efter showet – mon det var grunden til, at der blev spillet færre sange end ved deres sidste besøg? Spaß beiseite! Bandet var – som altid – særdeles velspillende, og Kenneth Berger, der har erstattet Michael Schüren på keyboard, gav den hele armen og satte sit eget præg på de mere keyboarddrevne sange, hvilket fungerede vældig godt. For at komme lidt ned i gear dannede sjette track, “Skalds and Shadows” fra Twist in the Myth, et fint afbræk i sættet, da André Olbrich og Marcus Siepen havde fundet de akustiske guitarer, og Kürsh havde taget sin allerfineste skønsang frem. Med de efterfølgende numre, “Bright Eyes” og “Deliver Us from Evil”, steg intensiteten igen betydeligt, og særligt på sidstnævnte blev instrumenterne spillet med præcision og overskud, hvor især trommerne leveret af Frederik Ehmke sad lige i skabet. Også “The Bard’s Song – In the Forest” var med et så energisk publikum som denne aften en bombesikker succes. Efter “Lost in the Twilight Hall” var den regulære sætliste forbi, og tiden mellem denne og de obligatoriske ekstranumre blev udfyldt med entusiastiske “Guardian”-heppekor. Efter en lille pause hørtes den episke intro til “Sacred Worlds”, hvis massive, tunge lyd lagde bunden for de tre øvrige ekstranumre, der må betegnes som klassikere. Publikum fik rigelig lejlighed til at skråle med på “Valhalla”, og “Mirror Mirror” afsluttede denne knap to timer lange optræden, der levede helt op til forventningerne. Da denne koncert endvidere beviste, hvor populære Blind Guardian er i Danmark, håber vi fra Heavymetal.dk på et hattrick i 2025!

Sætliste:

1. Imaginations From the Other Side
  2. Blood of the Elves