Wintersun - The Forest Seasons

The Forest Seasons

Genre:Symfonisk metal
Antal numre:4

Brugervurdering: 7,7/10 baseret på 3 stemmer.

Måske en trædesten til, hvad bandet virkelig vil lave?

Bandet Wintersun er næsten ligeså kendt for at være lang tid om at få udgivet materiale, som de er kendte for storslåede, måske endda overdrevne kompositioner. En af grundene til den lange ventetid på nyt Wintersun-materiale er mangel på midler, for Jari Mäenpää er ikke en, der går ned på kvalitet også selv hvis bandet ikke har råd til det. Wintersun udgav i 2012 albummet time 1, og kort tid efter udgivelsen, annoncerede de, at arbejdet med time 2 også var i gang, men her kommer The Forest Seasons ind i billedet, for Wintersun manglede nemlig penge til at bygge det helt rigtige studie, der kan fange den perfekte lyd, de vil have på time 2. Det er formålet med det noget billigere producerede The Forest Seasons, at det skal give nogen penge i kassen, men jeg synes nu det opnår mere end bare at være en indtægtskilde.

En spirituel dans med naturen

Når jeg siger, at The Forest Seasons er billigere produceret, skal det ikke forstås som om, det lyder billigt, for det gør det på ingen måde, tværtimod synes jeg, at Wintersun har skabt lidt af et mesterværk, trods de lidt kommercielle forhold.  The Forest Seasons er på mange måde en meget usædvanlig skive: For det første er der kun fire sange på pladen, hvoraf den korteste sang er 12 minutter og 18 sekunder! For det andet er hver enkelt sang dedikeret til en årstid, hvilket jeg synes er vanvid, men jeg kan heller ikke lade være med at synes det er lidt genialt. Hver sang er meget forskellig fra hinanden, men alligevel fungerer det rigtig godt, man kan virkelig fornemme hver årstid og naturen i musikken. Den ”billige” lyd gør faktisk bare, at albummet er meget mere nede på jorden, hvilket faktisk klæder Wintersun ganske godt.

Jeg tror, at uanset hvilken metalgenre man foretrækker, vil man kunne nyde The Forest Seasons, det gjorde jeg, og jeg er ellers på ingen måde til symfonisk power metal. Den overlegne musikalske dygtighed er simpelthen ikke til at komme udenom. Fans af symfonisk-Blackmetal vil nok i stor grad nyde ”Eternal Darkness”, som er sangen dedikeret til efterår, og der bliver ikke sparet på blastbeatsene eller de klassiske, storslåede Wintersun-elementer.

På trods af den meget komplekse og avancerede lyd formår The Forest Seasons stadig at være utrolig catchy og lyttervenlig. Især ”The Forest That Weeps”, sangen dedikeret til sommer, er som smør for øregangene fra start til slut samtidig med, at man ikke kan lade værd med at sidde og vippe med foden i takt.

Dejligt at se Wintersun nede på jorden

Nu er der jo blevet lagt så meget op til time 2, at man kan frygte, at det fuldstændig vil overskygge The Forest Seasons, men jeg synes det har været vældig rart at høre en mere naturlig og nede-på-jorden-siden af Wintersun, så jeg håber, at de vil tage noget af det med sig til time 2, når den dag endelig kommer. Under alle omstændigheder vil vi altid kunne have The Forest Seasons som en hemmelig, lille gemt perle, til en mørk regnvejrsdag.

1. Awaken From The Dark Slumber (Spring)
  2. The Forest That Weeps (Summer)
  3. Eternal Darkness (Autumn)