Vattnet Viskar - Settler

Settler

Genre:Black metal

Amerikansk, svensk eller norsk

Det er lidt underligt, at et amerikansk band tager et svensksproget navn og spiller musik meget inspireret af norsk black metal. Men det er lige, hvad Vattnet Viskar gør og er. Guitaristen har forklaret, at de tog navnet Vattnet Viskar (vandet visker) for at holde fokus på, at vi stille og roligt ødelægger vores planet. Mange af deres sange handler også om forurening, og hvad vi burde gøre bedre for at redde jorden. Bandet startede i 2010 og tre år senere udgav de deres debutalbum Sky Swallower, som blev anmelderrost, og bandet kom med på top 60 af de bedste nye bands det år.

Solid Black Metal

På deres nye udgivelse Settler mindes bandet den store tragedie fra 1986, hvor rumskibet ”Challenger” eksploderede bare 73 sekunder, efter det blev sendt afsted. Deres frontcover viser en kvinde, der svæver, og som er identisk med et billede af en af astronauterne fra 1986. Når man lytter til Settler, kan man godt føle smerten i sangene, og at der har været store følelser involveret i dette album. På sange som ”Impact” og ”Glory” får man helt gåsehud. Ikke kun fordi sangene er meget velspillede, men også fordi man kommer til at mindes det frygtelige øjeblik, hvor Challenger blev delt i to og eksploderede i en kæmpe kugle af ild. Drengene har fanget en helt speciel og unik stemning på dette album. Lyden er flot, og der er fart over både guitar og vokal. Man er virkelig godt underholdt igennem de 8 sange, der er på Settler og føler, at man har givet de ca. 130 kr. godt ud.

Kommet for at blive

Det er fedt at få lov til at anmelde et band som Vattnet Viskar. Jeg havde intet hørt om dem før dette album, og jeg kan kun lave horn og råbe: ”For satan det sidder lige i skabet!”. Jeg har lyttet til nogle numre fra deres første album, og jeg kan kun sige, at de har rykket sig flot på Settler. Jeg er ikke den store fan af black metal som sådan, men dette album er bare fedt, og får helt fortjent 8

1. Dawnlands
  2. Colony
  3. Yearn