Vader spiller koncert på Heavy Agger Metal Festival 2024.
Vader - The Empire

The Empire

Genre:Death metal

Det polske dødsmetal-empire vokser

The empire strikes back

De polske døds giganter i Vader er ude med deres trettende studiealbum og forøger dermed deres, i forvejen, mægtige metalempire.  Albummet byder på ti numre fordelt på lidt over en halv time og indeholder alt det, som fans elsker ved Vader, men der er ikke meget fornyelse at hente, så hvis du ikke har fundet Vader interessante før, så gør du det nok heller ikke nu. Har du intet kendskab til Vader, så kom i gang!  Er man fan af Vader, bliver man glad for dette album, for der bliver virkelig tæsket igennem, især på trommerne, som får med en kærlig hånd af James Stewart, der har været fast mand siden 2011.

Som nævnt er der ikke meget nyt under solen, men hvorfor også ændre på noget, der virker, for det gør det sgu langt hen ad vejen! Der er død og ødelæggelse for alle pengene, med en god blanding af død og thrash og naturligvis en umenneskelig led growl fra Piotr Wiwczarek.

Join the dark side

The Empire starter med fuld kraft i form af nummeret ”Angels Of Steel”, som er et tempofyldt, teknisk inferno af ødelæggelser. Så er det vist slået fast, at der er smæk på, og det fortsætter i samme tempo på det efterfølgende nummer ”Tempest”. Det, som virkelig skiller sig ud på de her numre, og som sådan også på resten af albummet, er trommerne. Det er virkelig imponerende, hvad James kan bag sådan et sæt tønder - der er fandme smæk på.

Det hele bliver thrashet noget op på nummeret ”Prayer to the God of War”, som vi allerede har fået serveret på EP'en Iron Times. Vi konstaterede allerede dengang, at det var et lækkert nummer, for det er det fandme. Der er ingen dikkedarer, og det brutale thrash-lokomotiv tonser derudaf i en sky af vrede og brutalitet. Det kan vi godt lide. Det kan vi RIGTIG godt lide! Det går heldigvis for det meste rigtig stærkt på dette album, og som nævnt før, er trommespillet eminent. Der er dog ingen cigar, før vi igen har nævnt Piotrs, eller Peter som han også kalder sig, vilde vokal. Den er hæs og voldsom, og man kan næsten ane, at der er ting, der går op i røg, hver gang han åbner munden. Vokalen sidder vel at mærke lige i skabet.
Selvfølgelig skal vi ikke glemme at nævne, at guitar og specielt bas virkelig shiner på nogle af numrene. De supplerer hinanden super godt og mikser thrash- og death-genren til en ond og giftig cocktail.

Det er virkelig et album, der pleaser for alle de fede metalklichéer, for eksempel med nummeret ”The Army-Geddon”, der bare er et metalnummer helt ind til benet, og specielt lyrikken er storslået.

The award goes to…

Nu har jeg nævnt rigtige mange positive ting, fordi albummet i sin helhed er en rigtig god og velproduceret skive. Fans af Vader vil ikke blive skuffet, men det er trettende album fra det aldrende døds/thrash-band, og der er sgu ikke sket meget. Det virker som sagt, og gør det, det skal, men så heller ikke mere. Mit største problem er, at det fedeste nummer på The Empire, efter min mening, er ”Prayer to the God of War”. Den har vi jo ligesom allerede fået i form af førnævnte EP. Det er jo stadig et voldsomt fedt nummer, og der er også masser af heftige sager at gå i gang med. Hvis man er ny til Vader, så er det et udmærket album at starte med; så har man en god fornemmelse af, hvor det bærer hen ad. Er du fan af Vader, bliver du glad for dette album, specielt hvis du kunne lide det, du hørte på Iron Times. The Empire får syv kranier for et rigtig godt album, der dog ikke imponerer.

1. Angels of Steel
  2. Tempest
  3. Prayer to the God of War