Torture Squad - Far Beyond Existence

Far Beyond Existence

Genrer:Death metal, Thrash metal

Brasiliansk thrash-band med ny sanger

Når man siger ordene metal og Brasilien, er der altid et band, som straks kommer på folks læber: Sepultura – og med god grund, da det er et af de mest essentielle bands i thrash-metallens historie og i udviklingen af dødsmetal. Thrash er i den grad også den undergenre, som har taget størst fat i landet, hvilket også kan ses på deres scene med bands som Nervosa, Violator og ikke mindst Torture Squad. Bandet har, siden de begyndte tilbage i 1990, mestret den sprængfarlige cocktail af thrash metal og dødsmetal af den gamle skole. De er nu klar med deres ottende studiealbum, Far Beyond Existence, som er den første fuldlængde med den nye forsanger Mayara “Undead” Puertas, der blev en del af bandet tilbage i 2015.

Som da dødsmetallen var spæd

Far Beyond Existence er et album, som befinder sig lige midtimellem thrash og dødsmetal. Man kan nærmest danne sig et mentalt billede af bandet, der gå på line mellem de to genrer som en artist i et cirkus. De ser dog ikke ligefrem ud til at falde, men går sikkert og stærkt uden videre gøgl eller klovneri! Albummet starter med et helvedes fedt riff i midt-tempo på hovedsinglen ”Don’t Cross My Path”. Det bliver hurtigt efterfulgt af det obligatoriske blast beat, og vi kan allerede nu mærke, at det bliver en fed oplevelse, vi skal ud på.

Puertas’ tillægsnavn, “Undead”, virker en smule ironisk, da han i allerhøjeste grad har sparket masser af liv ind i gruppen! Særligt skal han have ros for sine dybe gutturale brøl, som står i kontrast til deres tidligere forsangers ellers noget mere diskante vokal. Sange som ”No Fate” og ”Hero for the Ages” får en til at tænke på slutfirsernes og starthalvfemsernes fantastiske albums fra dengang, dødsmetallen først opstod ud af thrash-metallen ovre i det solrige Florida, dog tilsat en væsentlig mere klar og tydelig produktion. Samtidigt ser vi riff kraftigt inspireret af de svenske metalmestre i Entombed i sangene ”Cursed by Disease” og ”Blood Sacrifice”.

Brasilien kan endnu!

Torture Squad formår med denne udgivelse at bevise, at der er mere fed metal fra Brasilien, end hvad de to Cavalera-brødre har kunnet støbe sammen. Puertas’ vokal virker forfriskende og tilføjer nyt liv til bandet. Da dette jo også til dels er en thrash metal-udgivelse, er det også fedt at høre en sanger med en lidt dybere vokal, da mange af bandene i genren, der benytter harsh vocals, normalt ligger i den mere højfrekvente ende af skalaen (eksempelvis de tyske bands Sodom og Kreator). Torture Squad viser altså her, at de sagtens kan spille med på det ellers høje niveau, thrash-metallen har leveret i de sidste par år, og at det ikke kun er Sepultura, der fortjener anerkendelse på den brasilianske metalscene. Sådan!

1. Don't Cross My Path
  2. No Fate
  3. Blood Sacrifice