Supreme Lord - Father Kaos

Father Kaos

Genre:Death metal

Supreme Lord, der indtil 1995 var kendt som Mortuary, er et antikristent death metal-band fra Polen. På trods af at have været aktive siden 1991, er Father Kaos, som de udgav den 25. november sidste år, kun deres andet album af fuld længde. Supreme Lord består af Zaala, Morbus og Reyash, og Father Kaos har de fået udgivet gennem Witching Hour Productions.

Fans af Supreme Lord vil måske føle sig lidt røvrendt af dette album, eftersom tracklisten indeholder hele tre covers og en del sange fra en af demoerne, varer sølle 25 minutter og er det første album siden X99.9 fra 2004. Jeg vil gerne indrømme, at dette er første gang jeg hører Supreme Lord, men variationen på Father Kaos tiltaler mig – og så synes jeg altså, at de gør det med stil!

Intronummeret "Stop the Silence" kunne egentlig ikke have et mere passende navn. Med en grusom, dyb death-growl, tunge guitar-riffs og hurtige, kaotiske trommer, lægger Supreme Lord stilen for resten af albummet. Forsanger Reyashs growl er stort set uforståelig, men lyrikken kredser om blasfemi, kaos og, som genren svagt antyder, modstand mod kristendommen. Selve lydkvaliteten er helt i top, og der er intet smadret demo-lyd over dette album. Det er velvalgt fra bandets side, eftersom deres musik i sig selv netop er så ødelagt.

Supreme Lord har med Father Kaos udgivet et lille, men overbevisende og satans (i ordets bogstaveligste forstand) godt album. De har lige tilpas meget selvrespekt til at kunne lave fed musik på trods af de antikristne elementer, og jeg synes virkelig, at de har et kæmpe potentiale. Det er ikke fordi jeg har hørt super meget polsk dødsmetal, men jeg kan med en hånd på Biblen – eller hvad man nu gør i dette tilfælde – sige, at det her er det fedeste, jeg endnu har hørt.

1. Stop The Silence
  2. Massacration
  3. The Be(a)st Is From Hell