Skinless - Skinflick

Skinflick

Type:DVD
Genrer:Death metal, Death metal
Antal numre:13

Efter 3 fuldlængde og en 7" vinyl er det amerikanske Relapse band ude med deres første DVD, "Skinflick." Jeg havde dog kun, ganske kort, hørt et par enkelte numre med Skinless, men Relapse plejer, for mit vedkomne, at være garanti for kvalitet så det var ikke uden spænding at jeg lagde skiven i afspilleren.

Det skulle vise sig at blive en blandet fornøjelse, for som seer morer man sig, bliver irriteret, nyder musikken, bliver fodret med information, men desværre mister man også koncentrationen, hvilket gør at man bagefter sidder man med tanken: "dette ligner sgu ikke et Relapse produkt". Relapse plejer at betyde fremragende produktioner, gennemtænkt sammensætning og frem for alt kvalitet. Og netop kvaliteten svinger for meget på denne DVD til at den opnår status som en rigtig fed musik-DVD. Kvaliteten af lyden er noget af det vigtigste for at lave en god musik-DVD og i og med at "Skinflick" er sammensat af numre, optaget på forskellige spillesteder, så varierer lydkvaliteten fra sted til sted. I nogle af numrene/optrædenerne er der faktisk en rigtig god lyd hvor alle instrumenter kommer klart til udtryk, men modsat er der også flere numre hvor kvaliteten af lyden er så dårlig, at man simpelthen ingen fornøjelse finder i at se det. Dette er med til at trække "Skinflick" ned i karakter.

Et plus er dog den intensitet der er ved næsten samtlige koncerter. Sjældent har jeg set folk moshe, stage-jumpe og crowdsurfe så meget, hvilket bestemt kun er et plus da dette faktisk gør live-optrædenerne endnu mere underholdende.

Et andet plus er den måde DVD'en er opbygget på; efter en meget underlig intro, der vidner om, at disse brutale mænd altså også kan være underlige og sjove, starter "Skinflick" ud med nummeret "Foreshadowing Our Demise", som herefter følges op af en 4-5 minutter lang dokumentar om bandet. Denne opbygning gentages gennem hele DVD'en. Efter hvert nummer er der en kort dokumentar som igen følges op af endnu et nummer. Så efter at "Crispy Kids", som er afslutter for DVD’en, så sidder man med en følelse af, at man både har set op til flere koncerter og samtidig har fået en masse information om bandet.

"Skinflick" er fed for Skinless fans som nok lidt lettere kan se gennem fingre med at lydkvaliteten svinger meget. For os andre er den meget underholdende og til tider er der nogle rigtig fede live-optagelser. Alt i alt en middelmådig DVD udgivelse fra Skinless i form af "Skinflick".