Shear - Katharsis

Katharsis

Genrer:Power metal, Symfonisk metal

Fedt eksempel på fremskridt hos et band

Introduktion Shear er et finsk band, der spiller Power Metal. De blev dannet i 2008, og udgav i 2009 en EP, der hedder "In Solitude". I 2012 udkom deres debutalbum, og her i 2014 får vi andet album. Det er tydeligt allerede fra start, at Shear har forbedret sig.

Gennemgang Vi starter ud på intronummeret og titelnummeret "Katharsis". Det er sjældent jeg ser at intronummeret er titelnummeret, men det er tilfældet her. Det er også rigtig fint, med god variation, og en lettere episk følelse. Andet nummer er "Last Warning", og starter med en fed bas, hvorefter keyboard og guitar kommer ind i billedet. Sangen er i midt-tempo, mens vokalen er hurtig. Sangen virker mere alvorlig end andet nummer på debutalbummet, og det signalerer, sammen med det generelt højere niveau, at Shear udvikler sig i den rigtige retning. Sangen indeholder også en fin guitarsolo. Tredje nummer, "Home", er lidt tungere og indeholder en del mere keyboard. Nummeret er simpelt, og minder en del om hvad man fandt på debutalbummet. Lyrikken er bedre skrevet end på "Last Warning", og det lykkedes vokalen at præstere bedre. Sangen har desuden en atmosfærisk passage, men mangler en guitarsolo. Til slut fader sangen ud. Albummet fortsætter med disse rimelig tempofyldte sange, hvor guitaren og trommerne udfører deres arbejde rigtig godt. Sangene har nogle stille passager, hvor guitaren fra tid til anden får lov til at slå sig løs, og gør det rigtig fint. Albummets eneste store problem er sådan set lyrikken og vokalen. Begge dele svinger kraftigt i kvalitet. Lyrikken kan gå fra meningsfuld og stærk til mærkelig og malplaceret, mens vokalen kan gå fra en flot klang til lettere skinger og ubehagelig at høre på.

Konklusion Niveauet på Katharsis er generelt højere end på Breaking The Stilness. Der er dog nogle rimelig store problemer. Albummet varierer godt mellem det stille og atmosfæriske, det tunge, og det hurtige og intense, samtidig med at musikanternes niveau er steget en hel del. Det eneste problem er, som tidligere nævnt, den kraftigt svingende kvalitet i lyrik og vokal, men det er noget Shear kan rette inden tredje album. Er man glad for lettere symfonisk powermetal vil man elske Katharsis. Trackliste 1. Katharsis 2. Last Warning 3. Home 4. Heaven Into Hell 5. Hollow, Black & Cold 6. I Care 7. A Hopeless Tragedy 8. Whispers Follow You 9. For The Restless 10. Not Myself 11. Turmoil Last Warning er et af albummets hurtigere numre.